responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 591

مسأله 2- در شتر، معتبر است كه «مسنّه» باشد و آن شترى است كه پنج سالش كامل شده و داخل در سال ششم شده باشد. و اما در گاو، سنّ و نر بودن و ماده بودن معتبر نمى‌باشد. و همچنين است گوسفند. پس در آن‌ها، آنچه كه به گاو يا گوسفند ناميده مى‌شود كفايت مى‌كند. و احوط (استحبابى) اعتبار فحل بودن در شتر است، اگر چه عدم اعتبار آن خالى از قوت نيست.

مسأله 3- «حلّه» دو لباس است و احوط (وجوبى) آن است كه از بردهاى يمن باشد. و دينار و درهم، دينار و درهم مسكوك مى‌باشند و هزار مثقال طلاى غير مسكوك يا ده هزار مثقال نقره غير مسكوك كافى نمى‌باشد.

مسأله 4- ظاهر آن است كه اين شش ديه به صورت تخيير است و جانى بين آن‌ها مخيّر مى‌باشد و ولىّ حق خوددارى از قبول بذل او را ندارد، نه آن‌كه مقصود تنويع باشد، به اينكه بر اهل شتر، شتر و بر اهل گوسفند، گوسفند واجب باشد و به همين صورت، پس صحرانشين‌ها حق دارند هر كدام از آن‌ها را كه بخواهند، ادا نمايند و همچنين غير آن‌ها؛ اگر چه احوط (استحبابى)، تنويع است.

مسأله 5- ظاهر آن است كه ديه‌هاى ششگانه هر يك اصلى مستقل است و بعضى از آن‌ها بدل بعض ديگر نيست. و همچنين بعضى از آن‌ها مشروط به نبود بعض ديگر نمى‌باشد و تساوى در قيمت بين آن‌ها و رضايت طرفين اعتبار ندارد، بلكه جانى اختيار دارد در اينكه هر يك را بخواهد بذل نمايد.

مسأله 6- در انعام سه‌گانه (شتر، گاو و گوسفند) در اينجا و در قتل شبه عمد و خطاى محض، سلامت از عيب و صحّت از مرض، معتبر مى‌باشد و چاقى در آن‌ها معتبر نمى‌باشد. البته احوط (وجوبى) آن است كه به طور جدى و بر خلاف متعارف لاغر نباشند، بلكه اين خالى از قوت نيست. و در سه‌تاى ديگر، سلامت از عيب معتبر مى‌باشد؛ بنابراين حلّه معيوب، كفايت نمى‌كند و همچنين دينار و درهم كه مغشوش يا شكسته باشند كافى نيستند. و در حلّه معتبر است كه از پيراهن كوتاه‌تر نباشد؛ پس حلّه ناقص كافى نيست، به اينكه هر يك از دو قسمت آن به مقدار ستر عورت باشد، پس اين كافى نمى‌باشد.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 591
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست