responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 282

و خواهر؛ چه از پدر باشد يا از مادر و يا از هر دو.

و دختر برادر؛ چه برادر از پدر باشد يا از مادر و يا از هر دو؛ و او هر زنى است كه با ولادت به برادرش- بدون واسطه يا با واسطه و لو زياد باشند- انتساب پيدا كند چه انتساب با او به وسيله پدرها باشد يا به وسيله مادرها يا مختلف. پس بر مرد، دختر برادرش و دختر پسر او و دختر پسر پسر او و دختر دختر او و دختر دختر دختر او و دختر پسر دختر او و به همين منوال، حرام است.

و دختر خواهر؛ و او هر زنى است كه با ولادت، به خواهرش- طبق آنچه كه در دختر برادر ذكر شد- انتساب پيدا كند.

و عمه؛ و او خواهر پدرش از پدر يا از مادر يا از هر دو مى‌باشد. و مقصود از عمه شامل عمه‌هاى بالا هم مى‌شود، يعنى عمه پدر- خواهر جدّ پدرى- خواه از پدر باشد يا از مادر يا از هر دو؛ و عمه مادر- خواهر پدر مادر- خواه از پدر باشد يا از مادر يا از هر دو؛ و عمه جدّ پدرى و جدّ مادرى و عمه جدّه اين چنينى (پدرى يا مادرى). پس مراتب عمه‌ها مراتب پدرها است و او هر زنى است كه خواهر مردى باشد كه با تو از طرف پدرت يا مادرت با ولادت انتساب پيدا مى‌كند.

و خاله؛ و مقصود از او نيز، كسى است كه شامل خاله‌هاى بالا مى‌شود؛ پس خاله مانند عمه است، البته او خواهر يكى از مادرهاى تو- و لو از طرف پدرت- مى‌باشد، و عمه، خواهر يكى از پدرهاى تو- و لو از طرف مادرت- مى‌باشد، پس خواهر جده تو از پدر، خاله‌ات مى‌باشد زيرا او خاله پدرت است و خواهر جد تو از مادر، عمه تو است زيرا او عمه مادرت مى‌باشد.

مسأله 1- عمه عمه و خاله خاله مادامى‌كه و لو با واسطه در دو عنوان عمه و خاله داخل نشوند، حرام نمى‌باشند. و آن‌ها گاهى در اين دو عنوان داخل مى‌شوند پس حرام مى‌شوند مانند اينكه عمه تو، خواهر پدرت، از پدر و مادر يا از پدر باشد و براى پدر پدرت خواهرى از پدر يا از مادر يا از پدر و مادر باشد، پس اين زن بدون واسطه عمه است براى عمه تو و با واسطه عمه است براى تو. و مانند اينكه اگر خاله تو خواهر مادرت از پدرش يا از پدر و مادرش باشد و براى مادر مادر تو خواهرى باشد، پس اين زن بدون واسطه‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 282
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست