responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 262

لمس نمودن بدون شهوت خارج است، نه با شهوت با فرض برانگيخته شدن آن.

مسأله 25- براى مرد جايز است كه به دختر بچه مادامى‌كه بالغ نشده نگاه كند، در صورتى كه در آن تلذذ و شهوت نباشد؛ البته احتياط (مستحب) و اولى‌ اين است كه به جاهايى كه عادت بر پوشاندن آن‌ها با لباس‌هاى متعارف، جارى نمى‌باشد اكتفا نمايد مانند صورت و دست‌ها تا مچ و موى سر و دو ذراع و دو پا، نه مثل ران و كپل و كمر و سينه و پستان و سزاوار نيست كه احتياط در آن‌ها ترك شود. و احتياط (واجب) آن است كه در صورتى كه به شش سال رسيده باشد او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد.

مسأله 26- براى زن، نگاه كردن به پسر بچه مميّز مادامى‌كه بالغ نشده جايز است. و بر زن واجب نيست كه خود را از او بپوشاند مادامى‌كه به جايى نرسد كه نگاه كردن از ناحيه او و نگاه كردن به او موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛ بنابر اقوى در برانگيخته شدن شهوت بالفعل و بنابر احتياط (واجب) در غير آن (يعنى در صورتى كه برانگيخته شدن بالقوه باشد).

مسأله 27- نگاه كردن به زنان اهل ذمّه بلكه مطلق كفار با نبود تلذذ و ريبه- يعنى ترس واقع شدن در حرام- جايز مى‌باشد. و احتياط (واجب) آن است كه به جاهايى كه عادت آن‌ها بر نپوشاندن آن جارى است اكتفا شود. و گاهى زنان باديه‌نشين و روستايى از اعراب و غير آن‌ها- كه عادت آن‌ها بر اين است كه خود را نمى‌پوشانند و اگر نهى شوند هم، نمى‌پذيرند و به آن توجه نمى‌كنند- به زنان اهل ذمّه ملحق مى‌شوند و اين اشكال دارد.

البته ظاهر آن است كه تردّد در روستاها و بازارها و جاهايى كه اين چنين زنانى رفت و آمد مى‌كنند و مجامع آن‌ها و جاهايى كه اين‌ها معامله مى‌كنند- كه عادتاً علم پيدا مى‌شود كه نگاه به اين‌ها مى‌افتد- جايز مى‌باشد و نگاه نكردن در اين گونه جاها واجب نيست، در صورتى كه ترس افتادن به فتنه نباشد. مسأله 28- كسى كه مى‌خواهد با زنى ازدواج كند جايز است كه به او نگاه كند، به شرط آن‌كه به قصد لذت بردن نباشد اگر چه مى‌داند كه به جهت نگاه كردن به او، لذت قهراً حاصل مى‌شود. و به شرط آن‌كه احتمال بدهد كه با نگاه كردن به او، بصيرت زيادترى پيدا

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 262
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست