طعم ايمان آن گاه در ذائقه روح انسانى حاصل شود كه در احكام مقرّره الهيّه انسان تسليم باشد، بطورى كه در سينهاش نيز تنگى از آن حاصل نشود، و با روى گشاده و چهره باز از آن استقبال كند.
و در حديث شريف كافى، از أمير المؤمنين- عليه السلام- نقل كند كه: «از براى ايمان چهار ركن است: توكل بر خدا، و تفويض امر به سوى خدا، و رضا به قضاء خدا، و تسليم براى امر خدا- سُبحانَه و تعالى-»
فصل سوّم در بيان آنكه «تسليم» از جنود عقل و رحمان است و لازمه فطرت مخموره است، و ضد آن از جنودِ جهل و لازمه فطرت محجوبه است
بايد دانست كه انانيّت و خودرأيى و خودبينى، بر خلاف فطرت اللَّه است؛ زيرا كه فطرتْ مخمور بر خداخواهى و خدابينى است، و متنفّر از غير خدا و
[1] نه، سوگند به پروردگارت كه ايمان نمىآورند مگر آنكه در نزاعى كه ميان آنهاست تو را داور قرار دهند، و از حكمى كه تو ميدهى هيچ ناخشنود نشوند، و بدرستى تسليم آن گردند. (نساء/ 65).