و نيز خداى تعالى حضرت ابراهيم «خليل الرحمن» را- كه از اعاظم كُمَّل دارِ وجود است- توصيف به حلم فرموده است؛ در سوره هود، آيه 75 فرمايد:
«إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ»[1] و حضرت اسماعيل ذبيح اللَّه را نيز به حلم توصيف فرموده؛ در سوره صافّات، آيه 101 فرمايد: «فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلِيمٍ»، در مقام بشارت به حضرت ابراهيم مىفرمايد: «بشارت داديم او را به پسر بردبار». و از ميانه تمام اوصاف كمال، اين صفت را انتخاب فرموده، و اين از غايت عنايت ابراهيم خليل به اين صفت كمال بوده است، و يا عنايت حق تعالى، يا هر دو. و در هر صورت، برجستگى اين ملكه شريفه را ثابت مىكند.
و در روايات شريفه از اين خُلق شريف مدح شايان شده. در كافى شريف، سند به حضرت باقر العلوم- سلام اللَّه عليه- مىرساند كه گفت: «همانا خدا دوست مىدارد با حياء حليم را».
و در روايت ديگر مىفرمايد: «رسول خدا گفت: همانا خدا دوست مىدارد با حياء حليم عفيفِ بسيار با عفَّت را»
« إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْحَيِىَّ الْحَلِيمَ الْعَفِيفَ الْمُتَعَفِّفَ». [3]، و پيش اهل محبت و معرفت، اين مدح، بالاترين مدحها است؛ زيرا كه نزد آنان محبّت الهى با هيچ چيز مقايسه نشود و هيچ چيز موازنه با آن نكند. و از شيخ بهائى- رحمه اللَّه- منقول است كه گفته: «خداوند كسى را كه دوست دارد، از لقاء خود محروم نكند و او را به وصال خود برساند و اين خاصيت بس است براى خُلق شريف؛ براى كسانى [كه] اهل
[1] ابراهيم، بُردبار و رئوف و فرمانبردار است. (هود/ 75).