اما فضايل حلم به حسب عقل، معلوم و ثابت است، و آثار شريفه مترتّبه بر آن بر كسى كه صاحب عقل سليم است پوشيده نيست. و كفايت كند در فضل آن، آن كه خداى تعالى در قرآن شريف، خود را به حلم معرفى فرموده؛ در سوره بنى اسرائيل آيه 44 فرمايد: «إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً»[2]، و در سوره احزاب، آيه 51 فرمايد: «وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً»[3] و اين، دليل بر آن است كه حلم از اوصاف كماليهاى است كه از كمالات مطلقه است، و موجود بِما أنّه موجودٌ به آن متصف شود؛ زيرا كه در فلسفه مقرّر است كه اوصاف حق آن است كه از كمالات مطلقه باشد و از صفات موجود بما أنَّه موجودٌ باشد، و در اتصاف وجود به آن، تخصّص استعداد رياضى و طبيعى در كار نباشد. [4]
و تمام اوصاف كماليه از جنود رحمان است؛ زيرا كه جنود حق و رحمان ظلّ او است، و ظلّ شىء مباينت عزلى با او ندارد، و تباين وصفى- كه تفاوت به كمال و نقص است- دارد، كه در قرآن شريف از اين معنى دقيق عرفانى و حقيقت ثابت برهانى، به آيه و نشانه تعبير شده است.