بدان كه اختلاف درجات توكّل به اختلاف معرفت به اركان آن است:
چنانچه اگر به طريق علم آن اركان را دريافت، حكم به لزوم توكّل كند (علماً و برهاناً)، و پيش از اين معلوم شد كه اين مرتبه را توكّل نتوان گفت. [1]
و اگر ايمان به اركان مذكوره آورد، صاحب مقام توكّل شود، و اين اول مرتبه توكّل است.
پس مؤمن چون همه اشياء را براى خود مخلوق مىداند و خود را براى حق- چنانچه شهادت دهد به اين مطلب خودِ مقام جامعيت انسانى، كه دلالت بر آن دارد آيه كريمه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ^ ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ»[2] و همين طور آيه كريمه «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها»[3]، و قول على- عليه السلام- در اشعار منسوب به آن بزرگوار: