responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 560

میگوید که یک کیفیت جسمانی نیست، به امر خودش- از آن جهت که امر خودش است- از آن جهت روح میگوید که یک کیفیت جسمانی نیست؛ وجه مشترک همه اینها همین است که از سطح این دنیا پیدا نشدهاند و وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی [1] هستند و هر وقت در این دنیا پیدا شدهاند از متن دنیا پیدا نشدهاند، بلکه آنها را از بالای این دنیا به این دنیا آوردهاند.)

و ثانیا اگر فرض کنید ما از این آیات [2] صرفنظر کنیم و به لفظ و لغت روح هم ابدا کاری نداشته باشیم، آیا از آیاتی که ذکر شد، واقعا استنباط نمیشود که ماهیت مردنْ انتقال است؟ اگر ماهیت مردن انتقال و حیات بعد از این حیات است، انسان با یقین میتواند بگوید قرآن که همیشه دم از رُفات بودن [3] میزند، همین پیکر مرده را نمیگوید زنده است و این یک امر بسیار واضحی است.

پس قرآن به یک حقیقتی قائل است [4] که در بعضی جاها اسمش را «نفس» گذاشته و در بعضی جاها «روح». از آن جهت به آن «روح» میگوید که جنبه مافوق جسمانی دارد، و از آن جهت به آن «نفس» میگوید که خودِ انسان است. (چون اصل معنای نفس یعنی خود. وقتی میگوییم «جائنی زیدٌ نفسُه» یعنی زید خودش آمد، خودِ خودش آمد؛ یعنی وقتی میگویم «زید آمد» خیال نکن که مثلا نوکرش یا پسرش یا نامهاش آمده و من میگویم زید آمد، نه، خودش آمد.

همان کلمه «خود» است که ما میگوییم.) اینکه به روح «نفس» گفته شده است روی این حساب است که قرآن «خودِ» بشر را به آن نفس میداند. آن خود واقعی و منش واقعی و شخصیت واقعی انسان به همان نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی است و بدن جنبه آلت و عاریت دارد و چیزی شبیه لباس [5] برای آن است.

آیهای در قرآن هست که از آن، نکتهای در همین زمینه استفاده میشود. این آیه در سوره «سجده» است و از زبان کافران نقل میکند: وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ بَلْ هُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ کافِرُونَ [6] «گفتند آیا آن وقت که ما در زمین گم شدیم، بار دیگر خلق میشویم؟!» در بعضی آیات دیگر (مثل آیه وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلًا وَ نَسِی خَلْقَهُ قالَ مَنْ یحْی الْعِظامَ وَ هِی رَمِیمٌ [7]) کفار تکیهشان روی این مسأله است که مگر میشود یک استخوان پوسیده را دوباره زنده کرد، ولی در


[1]. حجر/ 29.

[2]. [مقصودْ آیاتی است که در آنها مسأله روح صریحا ذکر شده.]

[3]. [رفات یعنی پوسیده و از هم گسسته. مراجعه شود به آیات 49 و 98 سوره اسراء.]

[4]. اسم این حقیقت را هرکه هرچه میخواهد، بگذارد.

[5]. اگر میگوییم لباس، چون لفظ دیگری نداریم.

[6]. سجده/ 10.

[7]. یس/ 78.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 560
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست