responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 363

آمده است. مسأله ناقه صالح خیلی عجیب است (البته من قبلا غفلت کردم که با دقت زیاد روی آن مطالعه کنم ولی امروز آن مقداری که فرصت داشتم به آیات قرآن مراجعه کردم). آیا از آیات قرآن این مطلب استنباط میشود که این ناقه را صالح از کوه بیرون آورد یا استنباط نمیشود؟ حالا گیرم این مطلب استنباط نشود، یک چیزهای دیگری استنباط میشود؛ آنچه که معجزه و آیت صالح بوده این نبوده است بلکه قضیه این بود که بعد به او گفت:«هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَکمْ آیةً فَذَرُوها» این را بگذارید، این آیت خداست که در میان شما باشد «وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ» [1] به این بدی نرسانید و آن آب هم قسمتی از آن چنین و چنان باشد و اگر به آن ضرر بزنید آنوقت عذاب الهی نازل میشود و اینها هم او را عقر کردند یعنی پی کردند، بعد هم عذاب نازل شد.

غرضم این جهت قضیه است. نمیدانم شما یادتان هست آیهای که از خود قرآن بشود استنباط کرد که این ناقه از کوه استخراج شد و از سنگ بیرون آمد یا نه؟ به نظرم در قرآن این جهتش نیست. در عین حال قضیه ناقه صالح هم جریان عادی نیست. میخواهم بگویم این جهتش آیا در قرآن هست یا نیست و الّا همان قسمتهای دیگر آن [دارای جنبه غیر عادی است.] وقتی میگوید این آیت پروردگار است، لابد یک چیزی، یک جنبه غیرعادی در آن هست که آیت پروردگار است؛ بعد هم میگوید حق ندارید آسیبی به آن برسانید؛ و بعد هم میگوید این آبی که در اینجا جاری میشود یک روز مال او یک روز مال شما. این هم با یک حیوان عادی سازگار نیست، که جداگانه باید بحث کنیم.

همچنین راجع به معجزات حضرت موسی که در قرآن خیلی زیاد است. اژدها شدن عصا؛ در قرآن مکرر این مطلب آمده است. ید بیضا کردن؛ این هم همین طور. همچنین مسأله شکافته شدن دریا و نیز آن مجموع تسع آیاتی (نُه آیهای) که در قرآن کریم آمده است.

قضایای معجزه حضرت عیسی. نص قرآن است که: وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کهَیئَةِ الطَّیرِ بِإِذْنِی فَتَنْفُخُ فِیها فَتَکونُ طَیراً بِإِذْنِی [2]. از گِل به شکل مرغ میساخت و در آن میدمید و به اذن پروردگار یک مرغِ زنده میشد. این دیگر نص قرآن است، نمیشود این را به گونهای تأویل و توجیه کرد. البته اگر کسی باز روی اینها بحثی داشته باشد از جنبه اینکه قابل توجیه و تأویل هست یا نیست، ممکن است باز بحث کنیم. این، بحث اوّلی است که ما فعلا داریم عرض میکنیم.

این سلسله آیات در قرآن هست. البته یک سلسله آیات دیگری هم در قرآن هست که آن آیات، مستند است برای کسانی که میگویند قرآن اساسا به مسأله اعجاز اعتقاد ندارد، که آنها را


[1]. اعراف/ 73.

[2]. مائده/ 110.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 363
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست