responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 208

سؤال میکنم: برای آنکه یک چشم سالم بماند، آیا غیر از این است که بدن باید کار کند و احتیاجات این چشم را تدریجا به آن برساند؟ از نظر قانون طبیعی، خودِ کار کردن به طور مستقیم در سلامت چشم مؤثر است. من این جهت را قبول دارم که اگر چشم مدتی کار نکند یک عامل درونی آن را تضعیف و شاید کور هم بکند، ولی سؤال من در «چرا» ی این قضیه است؛ چرا این طور میشود؟ چرا اگر عضوی مورد احتیاج نشد بدن از او صرفنظر میکند و دیگر به او غذا نمیرساند و در واقع عملا او را طرد میکند؟ این با چه قانونی قابل انطباق است؟ اگر بگویند «ما میبینیم این طور هست»، من هم میگویم این طور هست و من منکر آن نیستم، تا حدودی هم مشاهدات سطحی ما از این مطلب حکایت میکند، ولی بحث در «چرا» ی این قضیه است؛ چرا وقتی که عضوی مورد استعمال نداشت و مورد نیاز بدن نبود، بدن عنایت خودش را از او سلب میکند و دیگر به آن غذای کافی نمیرساند و آن را شستشو نمیدهد و پاک و پاکیزه نگه نمیدارد؟ این در باب عدم استعمال است. در باب استعمال هم میگوییم همه [موارد] مثل گردن زرافه نیست. خود لامارک میگوید:

پرندگانی مانند اردک و غاز که محل زندگیشان در سواحل دریا بود ناچار شدهاند که در اثر تغیر شرایط محیط زیست، مواد غذایی مورد نیاز خود را در دریا جستجو نمایند. در نتیجه تلاش این جانوران برای حرکت در آب و باز نگه داشتن انگشتان و تکرار متوالی این عمل در مدت زمانی طولانی، پرده نازکی که در ابتدا فقط در قاعده انگشتان آنان بود به مرور و تدریج توسعه یافت و انگشتان به وسیله این پرده کامل به یکدیگر متصل و برای شنا مناسب شدند.

معتقد است که غاز و اردک و آنهایی که انگشتانشان با یک پرده به یکدیگر متصل است، در ابتدا مثل مرغهای دیگر بودهاند که هیچ پردهای لای انگشتانشان نیست، و در اثر اینکه در محیط جدیدی قرار گرفتهاند که احتیاج به شنا داشتهاند، اجبار پیدا کردهاند که این انگشتان را خیلی حرکت بدهند. در اثر استعمال، پردهای که ابتدا در قاعده انگشتان بوده کش برداشته و به مرور زمان لای تمام انگشتان را پوشانیده و به وضع امروز درآمده است. من نمیخواهم بگویم که این طور نبوده است (یعنی نمیخواهم بگویم این احتیاج دخالت نداشته)، بلکه میخواهم بگویم [این امر برای پدید آمدن این پرده] کافی نیست. حیوانی که در دریا میرفته، اگر انگشتهایش هیچ پردهای نداشته است، اول که میخواسته شنا کند نمیتوانسته است شنا کند؛ یعنی قبل از پیدایش این پرده او نمیتوانسته شنا کند و حال آنکه این پرده در محیطی پیدا شده که او شنا میکرده است.

ما به این هم چندان اهمیتی نمیدهیم، مسأله عمده این است: فرض کنید که همان پرده خیلی کم هم

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 208
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست