نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 549
مىكنيم
پس از گذشت چند سال از انقلاب اسلامى، اصطلاحاتى كه در اين انقلاب بهوجود آمده،
بدون هيچ قرينهاى بر معناى مورد نظر دلالت مىكند. طبيعى است كه وقتى يك تحوّل و
دگرگونى بهوجود آيد و افراد زيادى از آن تبعيّت كنند، الفاظى كه در معانى جديد
استعمال مىشوند بهگونهاى است كه پس از چند سال استعمال، در دلالتشان بر معانى
جديد نيازى به قرينه ندارند. خصوصاً الفاظى كه در ارتباط با مسائل مورد ابتلاى
همه- مثل صلاة و صوم و حج و ...- است. بنابراين، اگرچه ما حقيقت شرعيه را انكار
كنيم ولى اين معنا را نمىتوان منكر شد كه حقيقت متشرّعه، در اواخر زمان رسول خدا
صلى الله عليه و آله ثابت شده و بدون ترديد در آن زمان مسلمانان اين الفاظ را بدون
قرينه در معانى جديد استعمال مىكردهاند. روشن است كه بعد از رسول خدا صلى الله
عليه و آله نيز مسلمانان اين الفاظ را در معانى جديد استعمال مىكردهاند. در زمان
امير المؤمنين عليه السلام نيز بههمينصورت بوده است زيرا آن حضرت نيز از دايره
متشرّعه بيرون نبوده بلكه در رأس متشرّعه مىباشد. ساير ائمّه عليهم السلام نيز
بههمينصورت بودهاند. در نتيجه، اگر ما جمله «صلِّ عند رؤية الهلال» را در كلام
امام صادق عليه السلام مشاهده كنيم، نبايد ترديدى داشته باشيم كه مراد از «صلِّ»، همين
معناى مستحدث است. بنابراين، تمام الفاظى كه در كلمات ائمّه عليهم السلام- از زمان
امير المؤمنين عليه السلام تا حضرت ولى عصر عليه السلام- به كار برده شده، مثل
استعمالات ساير متشرّعه است و همان گونه كه مردم عادى، «صلاة» را در معناى جديد
استعمال مىكردند ائمّه عليهم السلام نيز با همين الفاظ با مردم صحبت مىكردند. در
نتيجه، بنا بر قول به حقيقت متشرّعه- كه قابل انكار نيست- معناى اينگونه الفاظ،
در تمام احاديث ائمّه عليهم السلام روشن و واضح است، و اكثريت روايات ما- حدود نود
و پنج درصد- را روايات ائمّه عليهم السلام تشكيل مىدهند. در اينجا دو دسته روايت
باقى مىماند: 1- رواياتى كه از طريق ائمّه عليهم السلام از پيامبر صلى الله عليه
و آله نقل شده است. 2- رواياتى كه از غير طريق ائمّه عليهم السلام از پيامبر صلى
الله عليه و آله نقل شده و راوى آنها نيز موثّق
نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 549