نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 550
است.
ايشان مىفرمايد: الفاظ كتاب و سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله- در اكثر موارد-
از طريق ائمّه عليهم السلام به ما رسيده است. در روايات متعدّدى مشاهده مىكنيم كه
مثلًا فرموده: قال الصّادق عليه السلام:
«قال النّبي صلى الله عليه و آله: ...»، در اين
موارد وقتى امام صادق عليه السلام روايتى از حضرت پيامبر صلى الله عليه و آله نقل
مىكند كه در آن مثلًا لفظ صلاة به كار برده شده است، چون ناقل، امام صادق عليه
السلام است و امام صادق عليه السلام از متشرّعه مىباشد و اين الفاظ در لسان
متشرّعه حقيقت در معناى جديد است، ما نيز بايد اين الفاظ را بر معناى جديد حمل
كنيم و بگوييم: اگر امام صادق عليه السلام از حضرت پيامبر صلى الله عليه و آله
جمله «صلِّ عند رؤية الهلال» را نقل فرمود مثل اين است كه خود امام صادق عليه
السلام فرموده باشد: «صلِّ عند رؤية الهلال». و ترديدى نيست كه اگر اين جمله از
شخص امام صادق عليه السلام صادر مىشد، بر معناى جديد حمل مىشد.
امّا
آن دسته از روايات نبوى كه از غير طريق ائمّه عليهم السلام به ما رسيده و راوى
آنها مورد وثوق است، ما حتّى يك روايت از اين قبيل پيدا نكرديم كه مرادش روشن
نباشد بلكه هرچه هست مرادش واضح و روشن است. بنابراين، بر بحث حقيقت شرعيه،
ثمرهاى مترتب نيست و حتى يك مورد نمىتوان پيدا كرد كه بهعنوان ثمره اين بحث
مطرح باشد. [1] كلام محقّق نائينى رحمه الله مورد
قبول و تأييد شاگرد ايشان آيتاللَّه خويى «دام ظلّه» نيز قرار گرفته است. [2] ذكر اين نكته لازم است كه اگر كلام
اين دو بزرگوار را بپذيريم، بحث حقيقت شرعيه همانند شير بدون سر و دُم خواهد شد
زيرا با نكات سهگانهاى كه در ابتداى بحث مطرح كرديم به ضميمه اينكه ثمرهاى عملى
بر اين بحث مترتّب نيست، بحث حقيقت شرعيه، بحث مهمّى نخواهد بود.