responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 95

دوم: چون رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فقط حضرت فاطمه را با خود برده دلیل است که «نسائنا» فقط یک مصداق داشته و فاطمه علیها السّلام «الگوی» منحصر بفرد بوده است و گرنه لازم بود که آن حضرت اقلا سه نفر را ببرد، حتی از زنان آن حضرت نیز کسی لایق آن مقام نبود.
سوم: علی بن ابی طالب علیه السّلام در این آیه مصداق «انفسنا» است یعنی: کسی را بخوانیم که در فضیلت و مقام و ارزش بمنزله خود ما است، «انفسنا» جمع است ولی عمل رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نشان میدهد: این جمع فقط یک مصداق داشته و گرنه لازم بود اقلا سه مرد را با خود ببرد که مصداق جمع باشند، از اینجا مقام والای علی بن ابی طالب علیه السّلام کاملا روشن میشود، مباهله در سال نهم یا دهم هجرت در اواخر زندگی آن حضرت اتفاق افتاده و تا آن روز در اسلام فقط یک فرد در مزایا و فضائل مانند رسول وجود داشت.
چهارم: زمخشری در کشّاف پس از نقل اینکه: رسول خدا فقط علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السّلام را با خود به مباهله برد می‌گوید: برای فضیلت اصحاب کساء دلیلی قویتر از این واقعه نیست، ابن حجر در صواعق ذیل آیه نهم از آیات نازله در شأن اهل بیت، این را از زمخشری نقل کرده است. مأمون از حضرت رضا علیه السّلام پرسید: بزرگترین فضیلت علی بن ابی طالب که قرآن ذکر میکند کدام است؟ امام آیه مباهله را خواند سفینة البحار (بهل).
62- إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ این آیه در بیان سه مطلب است اول: سرگذشت واقعی عیسی و مریم همین است و بس. دوّم: معبودی جز خدا نیست، عیسی و غیر عیسی نمیتوانند فائز مقام الوهیّت باشند. سوّم: خدای توانا از روی حکمت و مصلحت، عیسی را بدون دخالت پدر آفریده است.
63- فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِالْمُفْسِدِینَ یعنی: اگر نصاری از تصدیق
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 95
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست