نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 94
«کن فیکون» که «ثم» نشان میدهد
این دو امر فاصله زمانی داشتهاند، علی هذا مورد تشبیه قسمت اوّل است، ولی
اگر بگوئیم که آدم مدتهایی از آفریده شدنش گذشت سپس استعداد پیدا کرد و روح
الهی در وی پیدا شد، عیسی هم با قدرت خدا متولد شد و سپس روح خدایی و وحی
در او پیدا گردید، در اینصورت هر دو قسمت مورد تشبیه میباشند و مراد از
ثُمَّ قالَ ... دمیدن روح الهی و اعطاء تفکر و اراده است و اللَّه اعلم [1]
رجوع شود به «نکتهها» و بآیه کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ
اللَّهُ النَّبِیِّینَ بقره/ 213. 60- الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا
تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ یعنی: این سرگذشت حق است و از جانب پروردگارت
دیکته میشود از تردید کنندگان مباش، این آیه برای تحکیم اطمینان رسول خدا
صلّی اللَّه علیه و آله است. 61- فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما
جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ
وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ
نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ در «نکتهها»
جریان مباهله را نقل خواهیم کرد، باتفاق شیعه و اهل سنت رسول خدا صلّی
اللَّه علیه و آله پس از نزول آیه، نصارای نجران را بمباهله دعوت فرمود و
موقع رفتن به محل مباهله فقط علی بن ابی طالب، فاطمه زهرا، حسن و حسین
علیهم السّلام را با خود برد با در نظر گرفتن این نقل مسلم مطالب ذیل از
آیه استفاده میشود. اول: حسن و حسین علیهما السّلام پسران رسول خدا صلّی
اللَّه علیه و آله بوده و بآنها «ابن رسول اللَّه» گفته میشود ابن حجر در
صواعق محرقه خود میگوید: از فوائد این آیه آنست که به حسنین، پسران رسول
خدا، گفتن جایز است و او بالاتفاق پدر آن دو است. [2]«قال له کن و اذا قال لشیء کن فیکون» نتیجه این میشود که آدم نیز مشمول این قانون کلی گردید. [1] در بحار ج 4 ص 13 از امام باقر سؤال شده از روحی که در آدم و عیسی بود او فرمود: «روحان مخلوقان اختارهما اللَّه و اصطفاهما روح آدم و روح عیسی». [2]
صواعق ابن حجر ص 157 ذیل آیه 9 از آیات وارده در شأن اهل بیت علیهم السلام
مشروح این مطلب را علامه امینی در کتاب الغدیر ج 7 ص 124- 129 آورده است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 94