responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 94

«کن فیکون» که «ثم» نشان میدهد این دو امر فاصله زمانی داشته‌اند، علی هذا مورد تشبیه قسمت اوّل است، ولی اگر بگوئیم که آدم مدتهایی از آفریده شدنش گذشت سپس استعداد پیدا کرد و روح الهی در وی پیدا شد، عیسی هم با قدرت خدا متولد شد و سپس روح خدایی و وحی در او پیدا گردید، در اینصورت هر دو قسمت مورد تشبیه می‌باشند و مراد از ثُمَّ قالَ ... دمیدن روح الهی و اعطاء تفکر و اراده است و اللَّه اعلم [1] رجوع شود به «نکته‌ها» و بآیه کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ بقره/ 213.
60- الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ یعنی: این سرگذشت حق است و از جانب پروردگارت دیکته میشود از تردید کنندگان مباش، این آیه برای تحکیم اطمینان رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله است.
61- فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ در «نکته‌ها» جریان مباهله را نقل خواهیم کرد، باتفاق شیعه و اهل سنت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله پس از نزول آیه، نصارای نجران را بمباهله دعوت فرمود و موقع رفتن به محل مباهله فقط علی بن ابی طالب، فاطمه زهرا، حسن و حسین علیهم السّلام را با خود برد با در نظر گرفتن این نقل مسلم مطالب ذیل از آیه استفاده میشود.
اول: حسن و حسین علیهما السّلام پسران رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بوده و بآنها «ابن رسول اللَّه» گفته میشود ابن حجر در صواعق محرقه خود می‌گوید: از فوائد این آیه آنست که به حسنین، پسران رسول خدا، گفتن جایز است و او بالاتفاق پدر آن دو است. [2]
«قال له کن و اذا قال لشی‌ء کن فیکون» نتیجه این میشود که آدم نیز مشمول این قانون کلی گردید.
[1] در بحار ج 4 ص 13 از امام باقر سؤال شده از روحی که در آدم و عیسی بود او فرمود:
«روحان مخلوقان اختارهما اللَّه و اصطفاهما روح آدم و روح عیسی».
[2] صواعق ابن حجر ص 157 ذیل آیه 9 از آیات وارده در شأن اهل بیت علیهم السلام مشروح این مطلب را علامه امینی در کتاب الغدیر ج 7 ص 124- 129 آورده است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست