responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 2

4- سوره مبارکه بی شک مدنی است، طبرسی رحمه اللَّه فرموده: همه مفسران چنین گفته‌اند، و علاوه آیات سوره، گواه صدق این مدعا است.
5- مشکل است بگوئیم: همه سوره بیکبار نازل گشته است، مثلا مقداری از آیات آن در رابطه با جنگ تاریخی «احد» می‌باشد که در اواخر سال سوم هجرت اتفاق افتاده است، علی هذا باید این سوره در اواخر همان سال نازل شده باشد، از طرف دیگر حدود هشتاد آیه راجع بجریان آل عمران و آمدن هیأت نجرانی بمدینه و مباهله با آنهاست.
ابن اثیر در تاریخ کامل تصریح کرده که مباهله با نصاری در سال دهم هجرت واقع گردید و آن روز 24 ذو الحجة، شش روز بعد از جریان مقدس غدیر خمّ بود و از عمر آن حضرت فقط دو ماه و چهار روز باقی مانده بود، از گفته طبرسی در «اعلام الوری» و از تاریخ یعقوبی نیز چنین معلوم می‌شود، علی هذا حدود هشتاد آیه در این رابطه باید در سال دهم نازل شده باشد.
اما ابن اسحاق در سیره خود که سیره ابن هشام نام دارد، مباهله را در اوائل هجرت نقل کرده است [1].
طبرسی رحمه اللَّه فرموده: محمّد بن اسحاق و کلبی و ربیع ابن انس گفته‌اند:
اوائل سوره تا هشتاد و چند آیه درباره هیات نجرانی نازل شده است که بمدینه آمدند از این کلمه بنظر می‌آید که طبرسی قول ابن اسحاق را پذیرفته است، بهر حال باید گفت: این سوره بتدریج در موارد لزوم نازل گشته و بدستور رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله، آیات آن رویهم گذاشته شده، تا یک سوره تشکیل گردیده است.
المیزان نظر می‌دهد که شاید این سوره بیکبار نازل شده باشد زیرا آیات آن دارای نظم و نسق واحدی است، گفته ابن اسحاق که اوائل سوره درباره هیات نجران نازل گردیده بنظر المیزان اجتهاد از جانب خود اوست. ناگفته نماند:
[1] سیره ابن هشام ج 1. [.....]
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 2
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست