نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 96
آن اعراض کردند در اینصورت قصد تباهی و اضلال مردم را دارند و خدا به تبهکاران داناست، آنها را بکیفر اعمالشان میرساند.
نکتهها
خلقت آدم و نشو و ارتقاع
راجع به پیدایش موجودات زنده، در حال حاضر دو نظریه و دو فرضیّه وجود
دارد. یکی: اتحاد انواع. و آن اینکه در روی زمین ابتدا یک موجود زنده و
ساده پیدا شده و اینهمه موجودات بتدریج از آن بوجود آمدهاند. دوم:
فرضیّه استقلال انواع است و آن اینکه انواع موجودات زنده مستقل هستند و در
بوجود آمدن ربطی بهم ندارند، شتر از اوّل شتر پیدا شده، گوسفند، از اوّل
گوسفند بوجود آمده و انسان از اوّل انسان بوجود آمده است و هکذا ... [1] هیچ
یک از این دو فرضیّه بطور علمی اثبات نشده است بنا بر نظریّه اوّل در
ابتدا فقط یک معجزه بوقوع پیوسته و با اراده خاصّ خدا موجود بیجانی به
جاندار تبدیل گردیده است بر خلاف نظریّه دوّم. ولی ظواهر آیات و روایات وجه
دوّم را تأیید میکنند، در متون دینی مخصوصا دین اسلام خبری از فرضیّه
اوّل وجود ندارد. گفتیم: هیچ یک از ایندو علمی نیستند و اگر روزی نظریّه
داروین مثل «دو دو تا، چهارتا» روشن و علمی گردید حمل آیات قرآن بر آن در
کمال آسانی است و هیچ نباید وحشت کرد، بعضی با شنیدن فرضیّه داروین انگلیسی
عصبانی و ناراحت میشوند مبادا پیشرفت این فرضیه صدمهای به دین بزند ولی
هیچ جای ناراحتی نیست و نیز فرضیّه داروین اکنون رو بزوال است و بتدریج
موجودیّت
[1] ظهور آیه درباره خلقت آدم چنین است که آدم بطور انفجار از گل خشکیده بوجود آمد مانند عصای موسی که مبدل باژدها گردید.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 96