responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 93

دانسته است.
اله: معبود. (بقره/ 133).
عزیر: عزّت، توانایی مقابل ذلّت. عزیز: توانا (قاموس قرآن).
حکیم: محکم کار، حکمت کردار. کسی که کار را از روی تشخیص و مصلحت انجام دهد (قاموس قرآن).

شرحها

از آیات گذشته که شرح ولادت عیسی بود یک سؤال پیش میاید و آن اینکه:
نصاری حق دارند عیسی را پسر خدا بدانند زیرا بدون پدر بدنیا آمده است؟
در این آیات باین سؤال پاسخ داده شده که بدون پدر بدنیا آمدن دلیل «ابن اللَّه» بودن نمی‌شود چنان که آدم بدون پدر و مادر از خاک آفریده شد اگر بدون پدر موجود شدن دلیل الوهیّت و ابن اللَّه بدون باشد، آدم باین امر سزاوارتر است، آن گاه برسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله تأکید میشود که سرگذشت عیسی همین است مبادا در آن شکّی داشته باشی و سپس دستور میدهد که اگر این سخن را قبول نکرده و محاجّه کنند آنها را بمباهله بر خوان که هر طرف باطل است بلعنت و عذاب خدا گرفتار شود و در پایان تکرار می‌کند که سرگذشت واقعی همین است و خدای توانا از روی حکمت چنین کاری کرده است و اگر نپذیرفتند معلوم است که به فکر فساد کردن هستند و خدا از کار آنها آگاه است.
59- إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ [1] در اینجا دو مسئله است یکی خلقت آدم از خاک دوّمی مسئله «کن


[1] چون در اینجا خبر از گذشته است لازم بود «کن فکان» گفته شود نه «فیکون» باحتمال بعضی «کن فیکون» هر دو در تکوین یک کلمه هستند یعنی اول آفرید سپس درباره او «کن فیکون» اعمال کرد. و ممکن است «فیکون» جزاء شرط محذوف باشد یعنی:
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست