نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 89
اختلاف کردهاید بحق داوری خواهم کرد. 56-
فَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً فِی
الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِینَ. لفظ فِی الدُّنْیا
روشن میکند که این آیه متفرع بر وَ جاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ
الَّذِینَ کَفَرُوا ... است نه متفرع بر ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ ... و
معلوم میشود که گرفتاریهای یهود پیوسته ادامه خواهد یافت و ما لَهُمْ مِنْ
ناصِرِینَ فاش میکند تا از یهودیت دست بر ندارند راهی نخواهند یافت تا از
عذاب خلاصشان کند. 57- وَ أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ
الظَّالِمِینَ. در اینجا خطاب خدا به عیسی علیه السّلام بپایان میرسد
عَمِلُوا الصَّالِحاتِ حاکی است که تنها ایمان به عیسی کافی نیست بلکه
اصالت عمل پیوسته محفوظ است، لا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ فاش میکند که فقط
اهل ایمان و عمل از عیسی بهره خواهند برد نه منکرین او. 58- ذلِکَ
نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیاتِ وَ الذِّکْرِ الْحَکِیمِ. «ذلک» اشاره
است بجریان عیسی، و شاید به قضیه یحیی و زکریا و مریم نیز اشاره باشد «ذکر
حکیم» همان آیات و قرآن است، در جای دیگر نیز بقرآن «ذکر» اطلاق شده: إِنْ
هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ آری قرآن بیداری و تذکر است و بانسان
«دید» واقعی میدهد و آن «دید» حکیمانه و بر پایه منطق و اصالت استوار است.
نکتهها
اصالت مکتب و روش تبلیغی و رهبری آن
در پیشرفت هر مکتب سه عامل باید در نظر باشد: اصالت مکتب، و روش
تبلیغی و رهبری. مکتب عیسی مکتب اصیلی بود که در زمان خود میتوانست عالم
را نجات دهد، شاگردان عیسی آنچه توانستند پس از وی در تبلیغ آن پافشاری
کردند: «در دادگاهی که حکام
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 89