نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 90
یهود بر پا
کرده بودند دو مرد بعنوان متهم ایستادند گناه آنها آن بود که پیام عیسای
ناصری را بمردم ابلاغ کرده بودند، بدستور قاضی، آن دو از حق موعظه کردن
محروم شدند ولی پطرس و یوحنا در جواب گفتند: ما را امکان آن نیست که آنچه
دیده یا شنیدهایم نگوئیم»[1] اینکه گویند در انجیل آمده: اگر کسی بصورت
تو سیلی بزند آن طرف صورتت را جلو آور تا سیلی دیگری بنوازد، شاید آن کار
شاگردان عیسی بود که میگفتند: سیلی را قبول کنید ولی در ضمن تبلیغ کنید،
بگذارید طرف سیلی بزند ولی پیام عیسی را نیز بشنود، ما مسلمانان نیز باید
این چنین تبلیغ پی گیری داشته باشیم.
مدت اهل کتاب:
در آیات خواندیم که پیروان عیسی تا قیامت بر یهود برتری خواهند داشت
علّت آن نیز در ذیل آیه روشن گردید، آیه وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ
الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ مائده/ 64 و 14 روشنتر
است در اینکه یهود و نصاری تا قیامت خواهند بود، ناگفته نماند: این مطلب
مخالف آن نیست که در زمان ظهور حضرت مهدی صلوات اللَّه علیه، اسلام عالمگیر
خواهد شد، زیرا هیچ مانعی نیست یهود و نصاری بصورت اقلیتی در آن زمان
بمانند و «اهل ذمه واقعی» باشند و آن با عالمگیری اسلام منافاتی ندارد چنان
که کارهای بد نیز در آن زمان خواهد بود. النهایه غلبه با حق و حکومت با حق
است و أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ مصداق پیدا خواهد
کرد، ضمنا گفته شد که در آیه مورد تفسیر الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ شامل اهل
اسلام نیز میباشد.