responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 82

نه در خواب می‌بیند و نه فرشته را معاینه می‌کند. و در باب «امامان همه محدث و مفهم هستند» روایاتی نقل فرموده که همه امامان علیهم السّلام محدث بوده‌اند. و در باب «مولد الزهراء فاطمه علیها السّلام» بسند صحیح از حضرت صادق علیه السّلام نقل کرده: فاطمه علیها السّلام بعد از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله هفتاد پنج روز زنده ماند، در مرگ پدرش بسیار محزون بود، جبرئیل پیش او می‌آمد و درباره پدرش باو تسلیت می‌داد، و از پدرش و مکان پدرش باو خبر می‌داد و از آنچه درباره فرزندانش بعد از وی خواهد شد مطلعش می‌کرد و علی علیه السّلام آنها را می‌نوشت. آری فاطمه علیها السّلام محدثه بود.

رسالت عیسی:

آیا معنی وَ رَسُولًا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ آنست که عیسی علیه السّلام یک پیامبر محلّی و قومی بود و رسالتش جهانی نبود؟ ناگفته نماند: شریعت عیسی تکمیلی برای تورات و تبصره‌ای بر آن بود، انجیل کتاب مستقل شریعت نبود که از تورات بی‌نیاز کند، در روایت عیاشی از حضرت صادق ضمن حدیثی نقل شده: .. انجیل حاوی مواعظ و امثال بود، احکام قصاص، حدود و ارث در آن نبود ... عیسی به پیروانش دستور داد که بشریعت تورات و انجیل ایمان آورند، در سوره احقاف نقل شده که جن پس از شنیدن قرآن بسوی قوم خویش رفتند و گفتند: یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ ... احقاف/ 30، اینکه جن در اینجا به عیسی اشاره نکرده‌اند ظاهرا برای آنست که شریعت آن حضرت مستقل نبود و گرنه لازم بود بگویند: «انزل من بعد عیسی» و اینکه جن فقط به مذهب یهود عقیده داشتند احتمال بعید است.
بنا بر این، نبوت عیسی علیه السّلام جهانی بوده، بعبارت دیگر او به ترویج تورات مبعوث شده بود البته با اضافات و تبصره‌ها و تغییراتی. لفظ وَ رَسُولًا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ معنی‌اش ظاهرا آنست که رسالتش در میان آنها آغاز گردید، یا آنکه برای اصلاح دین بنی اسرائیل مبعوث شد، نه آنکه حق تبلیغ غیر یهود را نداشت، و غیر یهود نمی‌توانست بدین او عمل کند، در تفسیر صافی از حضرت باقر علیه السّلام نقل شده:

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست