نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 81
118
ظاهرا مراد آنست که عیسی علیه السّلام بعضی از آن محرمات را بر یهود حلال
نمود، و احتمال هست که محرماتی غیر از آن محرمات و یا آنها را با بعضی دیگر
حلال کرده باشد، ضمنا معلوم میشود که آن حضرت تبصرهای بر تورات زده نه
اینکه احکام آن را نسخ کرده باشد رجوع شود به «نکتهها». وَ جِئْتُکُمْ
بِآیَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ. گویند مراد از
«آیة» همانهاست که در بالا گفته شد، اگر «آیة» بار دیگر تکرار نمیشد به
نظر میآمد که وجوب اطاعت عیسی در اثر حلال کردن بعضی از محرمات است. ولی
به نظر نگارنده مراد از «آیه» انجیل است و اللَّه اعلم. 51- إِنَّ
اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ. این آیه
در نفی عقائد نصاری است که به پسر خدا بودن، خدا بودن و یکی از سه خدا
بودن عیسی قائل هستند. حال آنکه قول صریح عیسی آن بود که خدا پروردگار من و
پروردگار همه است، عبادت مال اوست، راه راست همین است نظیر این آیه در
سوره مائده آیه 117 نیز آمده است.
نکتهها
محدث و محدثه:
در این آیات خواندیم و در سوره مریم خواهد آمد که مریم صدای ملائکه را
شنید، با آنکه پیغمبر نبود، پس میشود کسی پیامبر نباشد ولی صدای ملائکه را
بشنود، در اصطلاح بچنین کسی محدث و محدثه (بصیغه اسم مفعول) گویند، در
اصول کافی بابی منعقد فرموده تحت عنوان «باب فرق بین رسول و نبی و محدث» و
در آن از امام باقر صلوات اللَّه علیه نقل کرده: نبی آنست که در خواب باو
وحی میشود و صدایی که خدا آفریده میشنود، ولی رسول هم در خواب میبیند و
هم صدا را میشنود و هم فرشته وحی را میبیند. راوی گفت: منزلت امام کدام
است؟ فرمود: صدا را میشنود ولی
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 81