responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 80

سه روز بعد از مرگش زنده نمود، دوم پسر پیر زنی را که در سریری گذاشته بودند، سوم دختر مأمور عوارض را که یک روز از مرگش می‌گذشت. چهارم سام پسر نوح علیه السّلام را، زنده کردن عاز و سام در تفسیر عیاشی نیز آمده است [1]. بعضی از مفسران مانند محمّد عبده در المنار وقوع این قضایا را قبول نکرده فقط به خبر بودن آنها اکتفاء کرده‌اند رجوع شود به «نکته‌ها».
چهارم: وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ ذیل آیه حاکی از وقوع همه اینهاست که فرموده: إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ اگر این معجزات بوقوع نمی‌پیوست دلیل بر پیامبر بودن آن حضرت نمی‌شد، وقوع چنین کارها که از قدرت خدا بعید نیست: إِذا قَضی أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ.
آنچه در این آیات گفته شد در سوره مائده آیه 110 نیز آمده است فقط خبر دادن از آنچه خورده و ذخیره کرده‌اند نقل نشده است.
50- وَ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ لِأُحِلَّ لَکُمْ بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَیْکُمْ. اگر تورات هنگام بعثت عیسی علیه السّلام تحریف نشده بود آن حضرت همه تورات را تصدیق کرده و اگر تحریف شده بود در اینصورت آن حضرت تورات اصلی را تصدیق کرده که مقدار کثیری از آن، در تورات محرف بوده است همانطور که قرآن تورات را تصدیق می‌کند [2] مخفی نماند مقداری از حلالها در اثر طغیان و گناه، بر یهود حرام شده بود، چنان که فرموده: فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ نساء/ 160، ایضا انعام/ 146، نحل/
[1] این جریان با کمی تغییر در کافی از امام صادق علیه السّلام نقل شده است المیزان ج 6 ص 238.
[2] احتمال داده شده که معنای «مصدقا» آنست که من همانم تورات خبر داده و آمدن من، تصدیق تورات است ولی این احتمال بعید است. رجوع شود به (بقره/ 41).
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست