responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 79

انجام پذیرد خواه مطابق جریان طبیعی باشد یا نه؟ بشر از نظام طبیعت نمی‌تواند خارج باشد ولی خالق طبیعت می‌تواند آن را عوض کند.
48- وَ یُعَلِّمُهُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ. به نظر می‌آید مراد از کتاب، مطلق احکام دین و از حکمت، اخلاقیات و عقائد است، در این صورت تورات و انجیل، بعضی از کتاب و حکمت‌اند که برای کثرت توضیح ذکر شده‌اند. راجع بتورات و انجیل ذیل آیه 3 همین سوره بررسی شد.
49- وَ رَسُولًا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ [1] ظاهرا این بدان علّت است که ابتداء رسالت آن حضرت از بنی اسرائیل شروع می‌شود نه اینکه بر غیر بنی اسرائیل پیغمبر نبود أَنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ یعنی می‌گوید: من بر پیامبر بودنم دلیل از خدا آورده‌ام و آن اینکه:
اول: أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللَّهِ لفظ بِإِذْنِ اللَّهِ نشان می‌دهد که کار، کار خداست ولی بدست عیسی واقع می‌شود، این سخن بصورت خبر است ولی آیا عمل کرد یا نه؟ معلوم نیست در تفاسیر شیعه و اهل سنت نقل شده: عیسی از گل مجسمه خفاشی ساخت و در آن دمید، مبدل بخفاش زنده شد، مانند عصای موسی که مبدل باژدها گردید از ذیل آیه به نظر می‌آید که عیسی علیه السّلام آن کار را کرده است.
دوم: وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ اکمه بمعنی کور یا کور مادر زاد است، از این کلمه معلوم می‌شود که آن حضرت چنان کار کرده و فقط خبر نبوده است چنان که هاکس امریکایی نیز در قاموس خود ذیل لغت مسیح بآن تصریح نموده است.
سوم: وَ أُحْیِ الْمَوْتی بِإِذْنِ اللَّهِ لفظ «اذن اللَّه» قید هر سه معجزه است. در مجمع البیان فرموده: گویند چهار نفر را زنده کرد: عازر نامی که رفیقش بود، او را
[1] رسولا در تقدیر «و نجعله رسولا» است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست