نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 66
آسمانی بوده است [1]. روایات شیعه و اهل سنت نیز
از آن حکایت دارد، این از قدرت خدا عجیب نیست که خدا بهر چیز قادر است مراد
از بِغَیْرِ حِسابٍ بنظرم وسعت رزق است یعنی رزق آسمانی و زمینی.
نکتهها
مائده:
گفتیم: قرائن نشان میدهد که «رزق» مریم، رزق بخصوصی بوده و روایات نیز بآن دلالت دارند و این از قدرت خدا عجب نیست. عیسی
علیه السّلام از خدا مائده خواست و خدا وعده داد که خواهد فرستاد قالَ
عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ
السَّماءِ ... قالَ اللَّهُ إِنِّی مُنَزِّلُها عَلَیْکُمْ ... مائده/ 114- 115. نظیر این قضیه درباره حضرت فاطمه علیها السّلام در تفسیر عیاشی و غیره نقل شده است. المنار
با این مطلب مخالف است، گوید: آیه، رزق غیر معمول را نمیفهماند، رسول خدا
از آن خبر نداده است، روایات متعارضاند و سند صحیحی ندارند، ابن جریر نقل
میکند: در آنروزگار قحطی پیش آمده، زکریا از تأمین مریم عاجز شد، راجع به
تأمین او قرعه کشیدند، قرعه بنام نجاری اصابت کرد، او هر روز از کسب خود
طعام مریم را میآورد، زکریا چون وارد غرفه میشد بقیه طعام را میدید و
میگفت: یا مَرْیَمُ أَنَّی لَکِ هذا. ناگفته نماند: قرائن آیه و روایات، کفه مائده را سنگین میکنند و اللَّه اعلم.
[1] زمخشری در کشاف و بیضاوی در تفسیر خود نظیر این قصه را درباره حضرت فاطمه علیها السلام نقل کردهاند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 66