responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 65

این تتمه سخن زن عمران است یعنی: مریم و ذریه او را از شر شیطان رجیم بتو می‌سپارم و در پناه تو قرار می‌دهم.
37- فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً از این کلام بنظر می‌آید که تا آن روز فقط پسران «محرر» می‌شدند، خدا برای اولین بار مریم را که دختر بود قبول کرد، شاید این قبول بزکریا وحی شده و او بمادر مریم اطلاع داده است، جمله أَنْبَتَها ... حاکی است که نشو و نما و تربیت مریم توأم با اصول صحیح و توحید بوده است.
وَ کَفَّلَها زَکَرِیَّا کُلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَکَرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً درست معلوم نیست که مادرش مریم را کی بمعبد تحویل داد گفته‌اند: پس از ولادت و در شیر خوارگی آن را بمعبد آورد. زکریا علیه السّلام بدلیل آنکه خاله یا خواهر مریم همسر او بود خواستار کفالت مریم شد، ولی این خواسته پذیرفته نشد، بالاخره نوزده نفر که زکریا یکی از آنها بود قرعه کشیدند، از قضا قرعه بنام زکریا اصابت کرد چنان که در آیات بعدی خواهد آمد. و نیز معلوم می‌شود که پس از ببلوغ رسیدن مریم، زکریا برای او جای مخصوصی معین کرده که در آنجا عبادت نماید، ظاهرا آن یکی از حجره‌های کنیسه بوده است و گاه گاه زکریا برای سرپرستی بآنجا می‌رفته است.
جمله وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً با در نظر گرفتن: قالَ یا مَرْیَمُ أَنَّی لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ حکایت می‌کند که زکریا طعام غیر معمولی در نزد مریم می‌دیده است، اولا «کلما» دلالت بر همیشه دارد، ثانیا «رزقا» نکره است و دلالت بطعام بخصوصی دارد، ثالثا مریم در جواب می‌گوید: هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ رابعا زکریا به هیجان آمده و با آنکه خودش پیر و زنش نازا است از خدا فرزند می‌خواهد اینها همه قراینی هستند که طعام مریم مائده
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 65
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست