responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 61

محررا: آزاد شده. یعنی از هر شغل آزاد شده فقط در عبادت خدا و خدمت معبد باشد.
مریم: مادر عیسی علیه السّلام، از سبط لاوی و از نسل داود علیه السّلام بود.
اعیذها: عوذ: پناه بردن. اعاذه در پناه قرار دادن. «اعیذها بک» یعنی او را بتو می‌سپارم و در پناه تو قرار می‌دهم.
انبتها: رویانید او را، ترکیب کرد او را «نبت الانسان نباتا: نما شبابه» ظاهرا «نبات» بمعنی مفعول و حال است یعنی: «انبتها منبوتا حسنا».
کفلها: کفل آنست که انسانی بانسانی ضامن و عهده‌دار باشد بعکس ضمانت که عهددار بودن بر مال است. معنای آن در آیه که با تشدید بکار برده شده آنست که: خدا زکریا را بر مریم کفیل کرد و اگر بدون تشدید باشد بمعنی «زکریا بمریم کفیل شد» است.
زکریا: علیه السّلام از انبیاء بنی اسرائیل، قصه او در قرآن مشهور است.
محراب: حرب: جنگ. محراب: محل جنگ. مسجد و محراب مسجد را از آن محراب گویند که محل جنگ با شیطان و نفس است مراد از آن در آیه شریفه مسجد و معبد و یا غرفه‌ای از مسجد است که با نردبان بالا می‌رفتند، بکاخ نیز محراب گویند (قاموس قرآن).

شرحها

از این آیات بررسی حال عیسی علیه السّلام و مادرش مریم شروع شده، تا حق مطلب درباره آن حضرت و مادرش روشن گردد و ابهام و دروغهایی که شایع شده بود از بین برود و مسلمانان از این پرونده آگاهی داشته باشند، دو آیه اول بحکم مقدمه هستند، در این آیات روشن شده که زن عمران نذر کرد فرزندی که در شکم

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست