نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 60
این دختر نیست. و من او را مریم نام نهادم، او را با فرزندانش از شر شیطان رانده شده در پناه تو قرار میدهم. 37-
پروردگارش او را بطرز نیکویی پذیرفت و بطرز خوب نمو داد، و زکریا را
سرپرست او کرد، هر وقت زکریا وارد غرفه او میشد، غذای بخصوصی نزد او
مییافت گفت: ای مریم این برای تو از کجا آمده؟ گفت: آن از پیش خداست، خدا
هر که را خواهد بی حساب روزی میدهد،
کلمهها
اصطفی: صفو بمعنی خالص شدن. اصطفاء بمعنی اختیار و انتخاب است. راغب گوید: اصطفاء اخذ خالص شیء است. بنا بر این در شیء انتخاب شده باید صفا و خلوص و امتیاز باشد. آدم: رجوع شود به (بقره/ 31). نوح: اولین پیامبر از پیامبران اولو العزم، شرح حال او در بسیاری از آیات آمده است. عمران: پدر مریم وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ ... تحریم/ 12. ذریه:
فرزند. نسل. ذرء در اصل بمعنی ظهور و اظهار است و بمعنی آفریدن بکار
میرود، باین جهت فرزند را ذریه گفتهاند و آن در مفرد و جمع استعمال
میشود. نذرت: نذر آنست که چیز غیر واجب را بر خود واجب گردانی: «نذر نذرا: اوجب علی نفسه ما لیس بواجب». رجیم:
رانده شده از رحمت خدا. رجم در اصل بمعنی سنگ زدن است «رجمه: رماه
بالحجارة» رجیم از اوصاف شیطان و جمعا شش بار در قرآن آمده است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 60