نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 62
دارد در خدمت معبد و طاعت خدا باشد، ولی
بر خلاف امیدش مولود دختر بود، او را بمعبد سپردند زکریای نبی عهدهدار شد
که از وی نگهداری کند و کرامتی از آن دختر دید. 33- إِنَّ اللَّهَ
اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی
الْعالَمِینَ اصطفاء در اینجا بمعنی مزیت و برتری دادن است که نوعی امتیاز و
زمینه پیامبری و نظیر آنست، بدلیل آنکه این گزینش بمریم نیز شامل است حال
آنکه پیامبر نیست، مؤید آن عَلَی الْعالَمِینَ است که با «من» نیامده مثل:
اللَّهُ یَصْطَفِی مِنَ الْمَلائِکَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ حج/ 57 که
با «من» آمده است «آل ابراهیم» شامل ابراهیم نیز هست چنان که: وَ
أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ بقره/ 50 شامل فرعون نیز هست. آل ابراهیم شامل
ابراهیم و همه فرزندان اوست اعم از آنکه اسماعیل و رسول خدا و ائمه طاهرین
علیهم السّلام باشند و یا اسحق و یعقوب و فرزندان او از انبیاء بنی
اسرائیل، چون همه آل ابراهیماند چنان که امام صادق علیه السّلام فرموده:
ما از آنهائیم. ما باقیمانده آن عترت هستیم. [1] و اما اختصاص آل عمران
به اینکه آنها نیز از خانواده ابراهیم هستند ظاهرا بواسطه مریم است زیرا
اصطفاء مریم اصطفاء بخصوصی است و آن اینکه خداوند او را برای ولادت بدون
همسر برگزید و اعجاز خویش را در وجود او آشکار کرد، مراد از آل عمران ظاهرا
مریم و عیسی است و شاید بخود عمران نیز شامل شود [2] و انگهی مراد از
عمران پدر مریم است نه پدر موسی علیه السّلام زیرا قرآن هیچ جا[1] تفسیر
عیاشی «عن ابی جعفر علیه السلام قال: اللَّه اصطفی آدم و نوحا و آل
ابراهیم و آل عمران علی العالمین ذریة بعضها من بعض. قال نحن منهم و نحن
بقیة تلک العترة» امام حسین و امام رضا و دیگر امامان علیه السلام
فرمودهاند: آیه شامل آل محمد صلی اللَّه علیه و آله میباشد، رجوع شود
بتفسیر صافی و غیره. [2] از بعضی روایات بدست میآید که عمران پیامبر بود و بوی وحی نازل میشد. تفسیر عیاشی و مجمع البیان.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 62