responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 62

دارد در خدمت معبد و طاعت خدا باشد، ولی بر خلاف امیدش مولود دختر بود، او را بمعبد سپردند زکریای نبی عهده‌دار شد که از وی نگهداری کند و کرامتی از آن دختر دید.
33- إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ اصطفاء در اینجا بمعنی مزیت و برتری دادن است که نوعی امتیاز و زمینه پیامبری و نظیر آنست، بدلیل آنکه این گزینش بمریم نیز شامل است حال آنکه پیامبر نیست، مؤید آن عَلَی الْعالَمِینَ است که با «من» نیامده مثل: اللَّهُ یَصْطَفِی مِنَ الْمَلائِکَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ حج/ 57 که با «من» آمده است «آل ابراهیم» شامل ابراهیم نیز هست چنان که: وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ بقره/ 50 شامل فرعون نیز هست. آل ابراهیم شامل ابراهیم و همه فرزندان اوست اعم از آنکه اسماعیل و رسول خدا و ائمه طاهرین علیهم السّلام باشند و یا اسحق و یعقوب و فرزندان او از انبیاء بنی اسرائیل، چون همه آل ابراهیم‌اند چنان که امام صادق علیه السّلام فرموده: ما از آنهائیم. ما باقیمانده آن عترت هستیم. [1]
و اما اختصاص آل عمران به اینکه آنها نیز از خانواده ابراهیم هستند ظاهرا بواسطه مریم است زیرا اصطفاء مریم اصطفاء بخصوصی است و آن اینکه خداوند او را برای ولادت بدون همسر برگزید و اعجاز خویش را در وجود او آشکار کرد، مراد از آل عمران ظاهرا مریم و عیسی است و شاید بخود عمران نیز شامل شود [2] و انگهی مراد از عمران پدر مریم است نه پدر موسی علیه السّلام زیرا قرآن هیچ جا
[1]
تفسیر عیاشی «عن ابی جعفر علیه السلام قال: اللَّه اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین ذریة بعضها من بعض. قال نحن منهم و نحن بقیة تلک العترة»
امام حسین و امام رضا و دیگر امامان علیه السلام فرموده‌اند: آیه شامل آل محمد صلی اللَّه علیه و آله میباشد، رجوع شود بتفسیر صافی و غیره.
[2] از بعضی روایات بدست می‌آید که عمران پیامبر بود و بوی وحی نازل می‌شد. تفسیر عیاشی و مجمع البیان.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 62
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست