responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 504

ایمان بیاورید ایمانی که بخیر و صلاح شماست. وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً یعنی انکار و عناد شما بخدا ضرری ندارد، خدایی که آنچه در آسمانها و زمین هست مال اوست- خدایی که بر همه چیز عالم و حکمت کردار است بکفر و عناد شما داناست و از روی حکمت در مقابل اعمال بد کیفر قرار داده است و عناد و بالاخره بضرر شما خواهد بود.
171- یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ.
منظور از اهل کتاب نصاری می‌باشند و این بخش از آیه مقدّمه مطلب بعدی است. قول حق درباره خدا آنست که بگوئیم: خدا یکی است نه سه تا و عیسی بنده اوست نه اینکه فرزند خدا و یکی از سه خدا باشد. إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ یعنی بی‌پدر بودن عیسی دلیل الوهیت یا ابن اللَّه بودن او نمی‌شود حقیقت این است عیسی پیغمبر خداست و اثر خداست که به مریم القا شده مراد از کلمه و روح در اینجا و از روح در فَنَفَخْنا فِیها مِنْ رُوحِنا انبیاء/ 91 فَنَفَخْنا فِیهِ مِنْ رُوحِنا تحریم/ 12 به نظرم نطفه مرد (اسپرماتوزئید) باشد که از جانب خدا بوسیله ملک در وجود مریم گذاشته شده و با نطفه او تلقیح و شروع برشد کرده است.
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ.
لفظ «رسل» حاکی است که عیسی غیر از آنها نیست مسئله تثلیث و سه خدا بودن ذیل آیه 157 در نکته‌ها گفته شد که بوسیله پولس از رومیان گرفته شده است «خیرا» وصف «انتهاء» است یعنی از این سخن دست بردارید دست.
برداشتنی که بصلاح شما است إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لفظ «ولد- ثلاثة» حاکی است که عیسی را هم پسر خدا و هم یکی از سه خدا می‌دانستند، «واحد»
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 504
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست