نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 503
واحد: احد: بیهمتا، بینظیر. واحد: یکی، احد راجع بوصف است، واحد راجع بعدد. سبحانه: پاک و منزّه است او. سبحان اللَّه یعنی: خدا را از هر بدی بدور میدانم. یستنکف: نکف و استنکاف: اباء و امتناع. «لن یستنکف» هرگز ابا نمیکند. یحشرهم: حشر: جمع کردن. «یحشرهم» جمع میکند آنها را. یوفیهم:
وفا و ایفاء: تمام کردن، وفا به عهد یعنی تمام کردن و بانجام رساندن عهد.
توفیه: تمام دادن حقّ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ پاداش آنها را تمام و
کمال میدهد. اعتصموا: عصم: امساک و حفظ. اعتصام: چنگ زدن.
شرحها
بدنبال بیان اینکه قرآن از جانب خداست و خدا و ملائکه گواه این مطلب
هستند انسانها بطور کلّی به پیروی از قرآن دعوت شدهاند و همین سبب شده که
نصاری نیز بدین حق و کنار گذاشتن تثلیث دعوت شوند و اینکه عیسی یک بشر عادی
و پیغمبر بود روشن شده است، میشود گفت که غرض اصلی از این آیات نصاری
هستند زیرا حساب یهود در آیات گذشته بررسی شد. 170- یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ. الف
و لام «الرسول» برای عهد است یعنی: ای پیامبر. «بالحق» مفعول «جاءکم» است
یعنی حق را برای شما آورد. «خیرا» وصف است برای ایمان یعنی
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 503