نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 505
«در مقابل»
ثلاثة است و به معنی بیهمتا نیست. لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی
الْأَرْضِ وَ کَفی بِاللَّهِ وَکِیلًا آنچه در آسمانها و زمین هست مال
خداست، خدا کارساز همه آنهاست عیسی نیز یکی از آنهاست. 172-نْ یَسْتَنْکِفَ الْمَسِیحُ أَنْ یَکُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ .عیسی
و ملائکه از اینکه بنده خدا باشند ابا ندارند شما چطور او و بعضی از
ملائکه را خدا میدانید که با خدا مجموعا سه تا باشند؟ ممکن است آمدن
ملائکه برای آن باشد که آنها را دختران خدا میدانستند أَمِ اتَّخَذَ
مِمَّا یَخْلُقُ بَناتٍ وَ أَصْفاکُمْ بِالْبَنِینَ و آن ردّ أَنْ یَکُونَ
لَهُ وَلَدٌ باشد. مَنْ یَسْتَنْکِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ یَسْتَکْبِرْ
فَسَیَحْشُرُهُمْ إِلَیْهِ جَمِیعاً بقرینه آیه بعدی مراد از «جمیعا» ابا کنندگان و ابا نکنندگان است. 173-
فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ
أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِینَ
اسْتَنْکَفُوا وَ اسْتَکْبَرُوا فَیُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِیماً وَ لا
یَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَ لا نَصِیراً. آیه
دلالت دارد که برای نیکوکاران علاوه از پاداش تمام، امتیازی نیز خواهد بود،
آنان که از بندگی خدا و راه حق و عدل استنکاف کنند گرفتار عذاب بوده دوستی
و شفیعی نخواهند داشت. 174- یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبِیناً. در
آیه 170 پس از شهادت برسالت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله مردمان به
پیروی آن حضرت خوانده شدند. در این آیه نیز بعد از بیان اینکه عیسی و
ملائکه از بندگی خدا ابایی ندارند و «ما فی السموات و ما فی الارض» از آن
خداست،
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 505