نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 497
و آن نام کتابی است که بداود داده شده ظاهرا در آن احکام نبوده و فقط حکمتها بوده است. آن فقط دوباره در قرآن آمده: نساء/ 163 انبیاء/ 105. کلم: تکلیم: سخن گفتن کَلَّمَ اللَّهُ مُوسی خدا با موسی سخن گفت. حجة: دلیلی که مقصود را روشن کند. حجّ در اصل به معنی قصد است. صدوا: صد و صدود گاهی به معنی اعراض و گاهی به معنی منع است در اینجا معنای دوّم مراد است. یسیر: یسر (بر وزن قفل): آسانی. یسیر و میسور: آسان.
شرحها
در این آیات به مقتضای عدالت استثنایی بر حکم کلّی گذشته وارد شده که
همه یهود در این وضع نیستند بلکه دانشوران ممتاز و مؤمنان حقیقی آنها به
قرآن و کتابهای پیشین ایمان میآورند، سپس فرموده: پیغمبر اسلام در ردیف
پیغمبران گذشته است که همگی به جز عیسی مورد تصدیق یهود هستند، دلیلی ندارد
که عذر بیاورند و بگویند چرا همه قرآن را به یک بار نازل نمیکنی؟ و در
پایان فرموده: آنهایی که آیات خدا را انکار میکنند و از گسترش راه حق و
عدل جلوگیری میکنند مورد آمرزش خدا نخواهند بود. 162- لکِنِ
الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ بِما
أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ. ظاهرا مراد از «المؤمنون» مؤمنان اهل کتاب نمیباشد یعنی دو گروه از
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 497