responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 497

و آن نام کتابی است که بداود داده شده ظاهرا در آن احکام نبوده و فقط حکمتها بوده است. آن فقط دوباره در قرآن آمده:
نساء/ 163 انبیاء/ 105.
کلم: تکلیم: سخن گفتن کَلَّمَ اللَّهُ مُوسی خدا با موسی سخن گفت.
حجة: دلیلی که مقصود را روشن کند. حجّ در اصل به معنی قصد است.
صدوا: صد و صدود گاهی به معنی اعراض و گاهی به معنی منع است در اینجا معنای دوّم مراد است.
یسیر: یسر (بر وزن قفل): آسانی. یسیر و میسور: آسان.

شرحها

در این آیات به مقتضای عدالت استثنایی بر حکم کلّی گذشته وارد شده که همه یهود در این وضع نیستند بلکه دانشوران ممتاز و مؤمنان حقیقی آنها به قرآن و کتابهای پیشین ایمان می‌آورند، سپس فرموده: پیغمبر اسلام در ردیف پیغمبران گذشته است که همگی به جز عیسی مورد تصدیق یهود هستند، دلیلی ندارد که عذر بیاورند و بگویند چرا همه قرآن را به یک بار نازل نمی‌کنی؟ و در پایان فرموده: آنهایی که آیات خدا را انکار می‌کنند و از گسترش راه حق و عدل جلوگیری می‌کنند مورد آمرزش خدا نخواهند بود.
162- لکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ.
ظاهرا مراد از «المؤمنون» مؤمنان اهل کتاب نمی‌باشد یعنی دو گروه از

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 497
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست