نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 498
آنها
به قرآن و کتب گذشته ایمان میآورند یکی آنها که در علم و دانش ثابت
هستند، دیگری آنها که مؤمن واقعی میباشند و از قبول حق هر جا و هر زمان که
باشد ابایی ندارند [1] گروه اول در اثر دانشمندی، گروه دوم در اثر خضوع
بحق و دیدن بشارتهای تو در تورات. وَ الْمُقِیمِینَ الصَّلاةَ وَ
الْمُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ
سه جمله عطف است بر «المؤمنون» لفظ «المقیمین» برای مدح منصوب شده است و
هر سه بیان و وصف «المؤمنون» میباشد علی هذا مراد نماز اهل کتاب و زکاة
آنهاست [2] یعنی اینگونه اشخاص به قرآن و همه کتابها ایمان میآورند
أُولئِکَ سَنُؤْتِیهِمْ أَجْراً عَظِیماً وعده پاداش است بر آنها. 163-
إِنَّا أَوْحَیْنا إِلَیْکَ کَما أَوْحَیْنا إِلی نُوحٍ وَ النَّبِیِّینَ
مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَیْنا إِلی إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ
وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ عِیسی وَ أَیُّوبَ وَ یُونُسَ وَ هارُونَ
وَ سُلَیْمانَ وَ آتَیْنا داوُدَ زَبُوراً. به نظرم علّت آمدن این آیه
دو چیز است یکی اینکه اینها از پیغمبر میخواهند که یک جا کتاب نازل کند
حال آنکه این پیامبران هم مثل پیغمبر ما سخنان خود را به تدریج آوردهاند
ظاهرا از این جهت موسی در آیه ذکر نشده است زیرا تورات دفعة نازل گردیده
است. دوم: راسخون در علم و مؤمنان یهود به قرآن ایمان میآورند زیرا میبینند که پیغمبر اسلام نیز پیغمبری مثل انبیاء گذشته است. مصداق
وَ النَّبِیِّینَ مِنْ بَعْدِهِ هود و صالح میباشند، مراد از «الاسباط»
پیامبرانی است از فرزندان یعقوب نه برادران یوسف چنان که در سوره بقره/ 136[1] با استفاده از المیزان. [2] به نظر المیزان وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ مبتداء و خبر آن «اولئک» است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 498