نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 447
این آیه دنباله وَ لا تَکُنْ
لِلْخائِنِینَ ... است یعنی: برای خائنان مدافع مباش و از آنها دفاع مکن.
لفظ «یختانون» مفید استمرار است که مرتکب خیانت با استمرار آن، بسیار خائن و
همیشه گناهکار میشود، آمدن خوان و اثیم نیز بدین مناسبت است و گرنه، خدا
خائن و آثم را نیز دوست نمیدارد، جمله إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ ... علت «لا تجادل» است یعنی از کسی که خدا دوستش نمیدارد چرا دفاع میکنی. 108-
یَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ
مَعَهُمْ إِذْ یُبَیِّتُونَ ما لا یَرْضی مِنَ الْقَوْلِ وَ کانَ اللَّهُ
بِما یَعْمَلُونَ مُحِیطاً .چون پنهان کردن از خدا مقدور نیست و قرآن آن
را به صورت قبول نقل میکند پس مراد از استخفاء حیا و شرم است یعنی از
مردم شرم میکنند و قضیه را از آنها پنهان میدارند ولی از خدا شرم
نمیکنند با آنکه شب هنگام که دروغ میسازند خدا با آنها است و خدا به آنچه
میکنند احاطه دارد، آیه روشن میکند که ماجرای بخصوصی در کار بوده است.
چنان که در شأن نزول نقل شد. 109- ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ جادَلْتُمْ
عَنْهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا فَمَنْ یُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ یَوْمَ
الْقِیامَةِ أَمْ مَنْ یَکُونُ عَلَیْهِمْ وَکِیلًا .این آیه خطاب به عموم است که اگر شما خطا کاران را در دنیا تبرئه کنید در آخرت از چنگ خدا فرار نتوانند کرد و مدافعی نخواهند داشت. 110- وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً .ظاهرا مراد از «سوء» خیانت و جنایت به دیگران و از یَظْلِمْ نَفْسَهُ گناه ما بین خدا و انسان است، قبول استغفار در صورت اول مشروط بحلیت گرفتن از طرف است، یَجِدِ اللَّهَ ... حکایت از قبول توبه دارد. در نهج البلاغه آمده:
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 447