responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 446

قتاده از نزد آن حضرت برخاست و نزد عمویش آمد و گفت: ای کاش مرده بودم و با رسول خدا سخن نمی‌گفتم عمویش گفت: خدا یار ماست، آیات فوق در این باره نازل شد بشیر پس از شنیدن آیات به مکه فرار کرد و مرتد شد، فکر می‌کنم این شأن نزول کلیدی باشد برای فهم هر چه بیشتر آیات.
105- إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِما أَراکَ اللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنِینَ خَصِیماً.
مراد از «لتحکم» حکومت و داوری است، منظور از بِما أَراکَ اللَّهُ شناساندن داوری است که از آیات استفاده کرده میان مردم داوری کند، این همان عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ
است که در آیه 113 خواهد آمد «بالحق» وصف کتاب است یعنی ما قرآن را برای تو نازل کردیم تا میان مردم با آنچه خدا نشان داده داوری کنی پس قضاوت کن و مدافع خائنان مباش.
106- وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحِیماً.
ظهورش در آن است که موجبی برای استغفار پیش آمده است ولی از آیه فوق چنین چیزی فهمیده نمی‌شود در المیزان فرموده: ظاهرا استغفار آن است که از خدا بخواهد که او را به مدافعه از خائنان متمایل نکند یعنی: از خائنان دفاع مکن و از خدا بخواه که تو را به این کار متمایل نکند. در این صورت یکی از معانی غفور بودن خدا آن است که شخص را از متمایل بودن بگناه باز می‌دارد.
107- وَ لا تُجادِلْ عَنِ الَّذِینَ یَخْتانُونَ أَنْفُسَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ خَوَّاناً أَثِیماً
.خیانت بر دیگران خیانت بر خویشتن است که وبال آن بالاخره بخود انسان بر می‌گردد و یا از این جهت که جامعه اسلامی در حکم یک پیکر است علی هذا خائن به دیگران، خائن به خویشتن است مثل: وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ نساء/ 29 که گذشت.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 446
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست