responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 434

بر آنها که چنین نیستند برتری دارند وَ کُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی روشن می‌کند که این در صورتی است که احتیاج به شرکت آنها نباشد ولی وقتی که از طرف امام و سرپرست مسلمین به جنگ خوانده شدند عدم شرکت گناه کبیره است، آیه شریفه صورت واجب کفایی را بیان می‌کند وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَی الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً این جمله برتری مجاهدین را تکرار نموده و نشستگان را نیز تشویق می‌کند، اما آنهایی که در پشت جبهه و در شهرها هستند باید همه گونه کمک بنمایند.
96- دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً.
این آیه بیان اجر در آیه قبلی است «درجات» در این آیه با «درجة» در آیه قبلی که مفرد آمده منافاتی ندارد زیرا که آن بیان فَضَّلَ اللَّهُ ... که مطلق است و با «درجات» قابل جمع می‌باشد «مغفرة» حکایت دارد که جهاد موجب آمرزش گناهان نیز هست. وصف غفور و رحیم ظاهرا بتناسب هر دو آیه است.
97- إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِیها.
اینها کسانی هستند که قدرت مهاجرت داشته‌اند ولی مهاجرت نکرده و در دیار کفر مانده‌اند، در نتیجه نه در پیشبرد توحید سهمی داشته و نه موحد زندگی کرده‌اند اینها در برزخ مورد استیضاح ملائکه قرار می‌گیرند و عذرشان پذیرفته نمی‌شود، این آیه دلالت بر وجود عالم برزخ دارد و نیز بر وجوب هجرت از دیار کفر. انسان باید برای زندگی محلی انتخاب کند که بتواند مسلمان زندگی کند.
فَأُولئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصِیراً یعنی: عذرشان پذیرفته نیست و اهل عذابند. لازم بود هجرت کنند و در این زمین وسیع برای مکتبشان و خودشان جایی پیدا نمایند.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 434
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست