responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 435

98 و 99- إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا فَأُولئِکَ عَسَی اللَّهُ أَنْ یَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ کانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً.
«الا» استثناء منقطع است به معنی «لکن» یعنی: بیچارگانی که نه توانایی دفاع دارند و نه راه فرار، خدا آنها را می‌بخشاید، اینها مستضعفین واقعی‌اند نه گروه اول، آمدن لفظ «ولدان» به نظرم برای توضیح مطلب است یعنی آنها مانند کودکان توانایی دفاع و فرار ندارند، زنان و مردان در صورتی مستضعفند که در این حد باشند. «عسی» گاهی معنای حتمیت می‌دهد چنان که در قاموس قرآن گفته‌ام «عفو» در آیه ظاهرا برای جبران کمبود و زدودن شقاوت آنهاست که در اثر عدم اعمال نیک بوجود آمده است و گرنه آنها در این زمینه گناهکار نیستند و نیز می‌فهماند که انسان در هر حال بعفو و غفران خدا نیاز دارد.
100- وَ مَنْ یُهاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُراغَماً کَثِیراً وَ سَعَةً.
هجرت در راه خدا آن است که: انسان برای پیشبرد راه توحید و مبارزه بر علیه طاغوتها از دیار خود هجرت نماید و آن بزرگترین سازندگی و ابتدای تکامل و ترقی انسان و مکتب اوست و نشانگر آن است که برای انسان انقلابی مکتب مطرح است نه زندگی و خانواده چنان که راه انبیاء همین است یَجِدْ فِی الْأَرْضِ ... وعده پیش رفت و رفاه است. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ گویند: چون آیه هجرت نازل شد مردی بنام جندب در مکّه بود، با آنکه بشدت مریض بود و گفت: به خدا من از آنها نیستم که خدا استثناء کرده من در خود نیرویی می‌یابم و براه بلدم به خدا در مکه نمی‌مانم می‌ترسم در آن بمیرم فرزندانش او را در سریری بر دوش گرفته و از مکه بیرون بردند، او در منزل «تنعیم» یک فرسخی مکه از دنیا
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 435
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست