نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 412
کلمهها
برزوا: بروز به معنی آشکار شدن است، چون با «من- الی» همراه باشد به معنی خروج آید. در آیه به معنی خروج میباشد. بیت:
تبییت: انجام دادن کاری است در شب. «بیت الامر: عمله او دبره لیلا» یعنی:
کار را در شب انجام داد موقعی که مردم در بیوت خود هستند. وکیل: کار ساز یتدبرون: تدبر: تفکّر. «تدبر الامر» یعنی به عواقب کار نظر کرد و در آن فکر نمود. اذاعوا: ذیع: آشکار شدن. اذاعه: آشکار کردن. یستنبطونه:
استنباط به معنی استخراج است. نبط (بر وزن بشر) اولین آبی است که در چاه
ظاهر شود. بهر چه استخراج شده خواه با چشم دیده شود و یا دانسته شود مستنبط
(بصیغه مفعول) گویند. حرض: تحریض به معنی تشویق و ترغیب است (قاموس قرآن). یکف: کف به معنی دست و بازداشتن است مراد از آن معنای دوم است. بأس: سختی، ناپسند، شر، عذاب، خوف و غیره. در اینجا مراد از اولی شر و ناپسندی است. تنکیل:
نکال عقوبتی است که از آن دیگران عبرت گیرند، تنکیل: عقوبت کردن و مبالغه
در نکال است. نکل (بکسر اول) زنجیر، جمع آن انکال است.
شرحها
آیات شریفه مانند آیات قبلی راجع به مسلمانان بیمار دل و سست ایمان
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 412