نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 413
است
که در محضر رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله اظهار میداشتند: ما در امر
جهاد تسلیم فرمان هستیم ولی وقت شب تدبیر دیگری میکردند که حاکی از عدم
شرکت در جهاد بود، این کار از عدم دقت در آیات قرآن بود، و نیز چون خبری از
ایمنی یا شکست یا حمله کفّار میشنیدند فوری میان مردم منتشر میکردند و
سبب تزلزل مردم میشدند حال آنکه لازم بود تملک نفس داشته و به مقام ولایت
عرضه کنند تا تدبیر لازم اتخاذ گردد، آن گاه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و
آله مأمور میگردد که خود به جهاد رود و دیگران را نیز باین عمل تشویق کند. 81-
وَ یَقُولُونَ طاعَةٌ فَإِذا بَرَزُوا مِنْ عِنْدِکَ بَیَّتَ طائِفَةٌ
مِنْهُمْ غَیْرَ الَّذِی تَقُولُ وَ اللَّهُ یَکْتُبُ ما یُبَیِّتُونَ. «طاعة»
تقدیرش «امرنا طاعة» است یعنی کار ما اطاعت از فرمان تو است بَیَّتَ
طائِفَةٌ حکایت از نقشههای شبانه دارد که از فرمان آن حضرت سرپیچی کنند وَ
اللَّهُ یَکْتُبُ حاکی است که در مقابل این نقشه پیش خدا مسئول هستند
فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ کَفی بِاللَّهِ
وَکِیلًا اعراض ظاهرا برای آن است که زمان لازم است تا مردم بتدریج اهمیت
مکتب را درک کنند و به آن وفادار باشند نمیشود عجله کرد باید مقداری چشم
پوشی کرد، توکل و اعتماد بر خدا برای آن است که رهبر انقلاب نباید از این
نقشهها سست شود، باید در تصمیم خود جدی باشد و بداند که خدا در کارساز
بودن کافی است. 82- أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً. این
آیه در جواب نقشه شبانه آنهاست یعنی اگر درباره قرآن فکر کنند میدانند که
از جانب خداست زیرا اگر از جانب خدا نبود در آن اختلاف زیاد پیدا میکردند
[1] و چون از جانب خداست و خدا صلاح آنها را میداند پس باید[1] رجوع شود به نکتهها.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 413