نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 408
این
کلام در ضمیر آنها بود و زبانحالشان قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ وَ
الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِیلًا بیجا از شهادت
در راه خدا میترسید، این زندگی که نمیخواهید از آن دست بردارید متاع
اندکی است، آخرت برای پاکان بهتر است در مقابل تقوی و شهادت از اجر شما
ابدا کاسته نخواهد شد. رجوع شود به «نکتهها». 78- أَیْنَما تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ. اگر
امروز از جهاد امتناع کردید که مرگ از شما دور شود، آن بالاخره آمدنی است
وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ
تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ
عِنْدِ اللَّهِ این ضعیف الایمانها چون بفتح و غنیمت میرسیدند میگفتند
این از خداست و چون آشوب و قحطی و ناامنی که لازمه هر انقلاب است پیش
میآمد میگفتند: این از ناحیه پیامبر است که اگر این مبارزه را شروع
نمیکرد چنین نمیشد نظیر آنچه بنی اسرائیل به موسی میگفتند: فَإِذا
جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ
یَطَّیَّرُوا بِمُوسی وَ مَنْ مَعَهُ أَلا إِنَّما طائِرُهُمْ عِنْدَ
اللَّهِ اعراف/ 131 در جواب فرموده: قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خوب و
بدها همه معلولات علل و نظام کلّی جهان است و جز به خدا نمیتواند بستگی
داشته باشد رجوع شود به «نکتهها» آن گاه در بیان ناآگاهی آنها فرموده:
فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا یَکادُونَ یَفْقَهُونَ حَدِیثاً اشاره است به
آنکه اگر تدبر میکردند، حقیقت را میفهمیدند. «حدیثا» نکره در سیاق نفی و
مفید عموم است یعنی: هیچ مطلب تازهای را درک نمیکنند. 79- ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ. چون
آنها درک نداشتند لذا خطاب متوجّه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله شده
است، آنچه خوبی به انسان رسد از جانب خدا و آنچه بدی برسد از جانب خود
انسان
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 408