responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 408

این کلام در ضمیر آنها بود و زبانحالشان قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِیلًا بیجا از شهادت در راه خدا می‌ترسید، این زندگی که نمی‌خواهید از آن دست بردارید متاع اندکی است، آخرت برای پاکان بهتر است در مقابل تقوی و شهادت از اجر شما ابدا کاسته نخواهد شد.
رجوع شود به «نکته‌ها».
78- أَیْنَما تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ.
اگر امروز از جهاد امتناع کردید که مرگ از شما دور شود، آن بالاخره آمدنی است وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ این ضعیف الایمانها چون بفتح و غنیمت می‌رسیدند می‌گفتند این از خداست و چون آشوب و قحطی و ناامنی که لازمه هر انقلاب است پیش می‌آمد می‌گفتند: این از ناحیه پیامبر است که اگر این مبارزه را شروع نمی‌کرد چنین نمی‌شد نظیر آنچه بنی اسرائیل به موسی می‌گفتند: فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُوا بِمُوسی وَ مَنْ مَعَهُ أَلا إِنَّما طائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ اعراف/ 131 در جواب فرموده: قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خوب و بدها همه معلولات علل و نظام کلّی جهان است و جز به خدا نمی‌تواند بستگی داشته باشد رجوع شود به «نکته‌ها» آن گاه در بیان ناآگاهی آنها فرموده: فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا یَکادُونَ یَفْقَهُونَ حَدِیثاً اشاره است به آنکه اگر تدبر می‌کردند، حقیقت را می‌فهمیدند. «حدیثا» نکره در سیاق نفی و مفید عموم است یعنی: هیچ مطلب تازه‌ای را درک نمی‌کنند.
79- ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ.
چون آنها درک نداشتند لذا خطاب متوجّه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله شده است، آنچه خوبی به انسان رسد از جانب خدا و آنچه بدی برسد از جانب خود انسان
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 408
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست