نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 409
است در «نکتهها» روشن خواهد شد.
وَ أَرْسَلْناکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَ کَفی بِاللَّهِ شَهِیداً تو پیامبری
از جانب خدا و نمیشود سیئه از جانب تو باشد «للناس» دلالت بر عمومی بودن
رسالت آن حضرت بر جهانیان دارد. این جمله جواب سومین آنها که میگفتند: حوادث ناگوار از جانب پیامبر است. 80- مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً. این
آیه در عین حال که مطلب مستقلّی است و اطاعت رسول را اطاعت خدا میداند،
میتواند جواب چهارم از سخن آنها باشد که آنکه طاعتش طاعت خداست نمیشود
حوادث بد به او منسوب شود. و اگر کسی از طاعت پیامبر اعراض کند پیامبر
مسئولیتی ندارد.
نکتهها
هر چیز در وقت خود:
اینکه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله تا در مکه بود اجازه جهاد نداد و
یا دستوری از جانب خدا برای او نازل نگردید معروف آن است که برای هر چیز
وقت معین و حساب شدهای است که باید مراعات شود و گرنه نتیجه بعکس خواهد
بود، صلح امام حسن و قیام امام حسین علیه السّلام هر دو از این مصداقند،
تقیه نیز که بحکم تغییر تاکتیک و تغییر سنگر است همین حکم را دارد، این
مسئله در تمام کارها جاری میباشد.
نسبت کارها بخدا و انسان:
مردی به فرزندش ده تومان پول میدهد و میگوید: با این پول کتاب بخر
مبادا مشروب بخوری. مرد با دادن این پول در فرزندش دو قدرت ایجاد کرد یکی
خریدن کتاب دیگری خریدن مشروب، پیش از دادن پول، فرزندش نه قدرت کتاب خریدن
داشت و نه قدرت مشروب خریدن. اگر فرزندش کتاب خرید این هم از پدر است که
هم پول داده
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 409