responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 392

گردن ننهد ظهور آیه می‌رساند که چنین واقعه‌ای توسّط منافقی رخ داده است طبرسی فرموده: میان یک نفر یهودی و یک نفر منافق خصومتی بود، یهودی گفت: حکومت پیش محمّد صلّی اللَّه علیه و آله ببریم که به حق داوری می‌کند و رشوه نمی‌پذیرد منافق گفت: نه پیش کعب بن اشرف (یکی از سران یهود) برویم وَ یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ ضَلالًا بَعِیداً ضلال بعید و گمراهی دور آن است که شخص هرگز به راه حق بر نگردد.
61- وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنافِقِینَ یَصُدُّونَ عَنْکَ صُدُوداً.
بیان حال کسی است که حتی بعد از دعوت و نصیحت که به سوی حق بر گردد از آن اعراض می‌کند.
62- فَکَیْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ ثُمَّ جاءُوکَ یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلَّا إِحْساناً وَ تَوْفِیقاً.
داوری طاغوت قهرا بلائی بدنبال خواهد داشت، ضد انقلاب چون مبتلا شد و سرش به سنگ خورد به فکر اعتذار می‌افتد که خطای خویش را به صورت حق جلوه دهد آیه روشن می‌کند که حکومت طاغوت گرفتارشان کرده آن گاه به نزد آن حضرت آمده و گفته‌اند که ما از این کار دو نظر داشتیم یکی احسان به شما و سبک کردن کار شما، دیگری سازش میان دو خصم نه روگردانی از داوری شما.
63- أُولئِکَ الَّذِینَ یَعْلَمُ اللَّهُ ما فِی قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فِی أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِیغاً.
خدا می‌داند که به فکر تسلیم نیستند، از آنها روی گردان وقتت را با چانه زدن تلف نکن، چنان رسا و بلیغ سخن گو که حجّت بر آنها تمام شود و مقصودت را در دل آنها جای دهی و بفهمانی که عاقبت بد در کمین آنهاست. با لجوجان غیر از این معامله نمی‌شود کرد.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 392
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست