responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 391

فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ چون در جامعه توحیدی حکومت، حکومت اللَّه است و رسول فقط سخن اللَّه را می‌گوید لذا فرموده اگر منازعه و اختلاف کردید مسئله را به کتاب خدا و گفته رسول برگردانید هر چه آن دو گفته قبول کنید و اطاعت نمائید.
زمخشری و بیضاوی می‌گویند: جمله فَإِنْ تَنازَعْتُمْ ... مربوط باولو الامر است یعنی اگر با اولو الامر در چیزی مخالفت کردید رجوع به خدا و رسول کنید. ولی این سخن قابل قبول نیست اولا با صدر آیه مخالفت دارد که مطلقا فرموده «اطیعوا» مثلا معقول نیست که بگوید رسول خدا را اطاعت کنید و بعد بگوید اگر با او مخالفت کردید چنین و چنان بکنید، ثانیا کلمه «تنازعتم» دلالت بر اشتراک دارد معنایش این است اگر میان خودتان منازعه کردید نه با اولی الامر مثل حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ آل عمران/ 152 و گرنه می‌فرمود «فان تنازعتم معهم فی شی‌ء».
اینکه نفرموده به اولی الامر برگردانید از آن جهت است که مراجعه به آنها مراجعه به خدا و رسول است که آنها سخن خدا و رسول را خواهند گفت و با نبودن رسول مراجعه به آنها حتمی است. إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلًا «ان کنتم» مربوط است به اطاعت خدا و رسول و اولوا الامر و مراجعه به کتاب و سنت در صورت منازعه. «ذلک» نیز اشاره به آن است خوب و نیک فرجام بودن از آن جهت است که حکومت اللَّه در جامعه پیاده می‌شود:
أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ.
60- أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ.
این آیه بیان حال کسی است که منازعه و اختلاف خویش را می‌خواهد در پیش یک ستمگر از خدا بی خبر حل و فصل کند و دستور فَإِنْ تَنازَعْتُمْ ... را
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 391
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست