نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 390
آن را میخواهد، خدا این
خواست و این ندا را میشنود و خدا به وضع جامعه انسانی بیناست، سمیع و بصیر
بودن ایجاب کرده که این دستور را بدهد نظیر این سخن آیه وَ آتاکُمْ مِنْ
کُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ (ابراهیم/ 36) پیداست که مراد سؤال فطری و تکوینی
است. 59- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ. میدانیم
که اطاعت رسول مطلقا واجب است و تخصیصی در آن نیست زیرا پیامبر معصوم است و
خطا نمیکند هر چه دستور بدهد همان فرمان حق و رضای حق است. و چون برای
رسول و اولوا الامر فقط یک «اطیعوا» آمده باید اطاعت اولی الامر نیز عمومی و
بدون تخصیص باشد، لازمه این سخن معصوم بودن اولی الامر است و گرنه ممکن
است امر بخلاف شرع کنند و مردم مجبور از اطاعت باشند «منکم» دلالت دارد که
این اولو الامر از متن جامعه اسلامی برخاستهاند مثل: بَعَثَ فِی
الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ جمعه/ 2 رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ
رَسُولًا مِنْهُمْ بقره/ 129 ظهور «اولوا الامر» در سرپرستان و صاحبان امر
است نه فقهاء و اهل دین که ابن عباس گفته و نه امر بمعروف کنندگان که بعضی
گفتهاند و نه اهل حل و عقد که صاحب المنار گفته است. ناگفته نماند: آیه
نمیگوید اولی الامر چه کسانی هستند ولی دقت در آن روشن میکند که اولی
الامر باید مثل رسول، معصوم و مصون از خطا باشند، بعقیده شیعه و بنا بر
روایات مراد از اولو الامر ائمه معصومین علیهم السّلام هستند، در تفسیر
برهان 30 روایت و در تفسیر عیاشی 12 حدیث در این زمینه نقل شده است، آیه
شریفه نیز به آن دلالت دارد. [1].[1]
در زمان غیبت، فقهاء در مقام اولی الامر واقع شدهاند و بنا بر ادله ولایت
فقیه، اطاعتشان واجب و فرمانشان واجب الاجر است و اگر حکومتی نصب کنند
واجب الاطاعة است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 390