responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 390

آن را می‌خواهد، خدا این خواست و این ندا را می‌شنود و خدا به وضع جامعه انسانی بیناست، سمیع و بصیر بودن ایجاب کرده که این دستور را بدهد نظیر این سخن آیه وَ آتاکُمْ مِنْ کُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ (ابراهیم/ 36) پیداست که مراد سؤال فطری و تکوینی است.
59- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ.
می‌دانیم که اطاعت رسول مطلقا واجب است و تخصیصی در آن نیست زیرا پیامبر معصوم است و خطا نمی‌کند هر چه دستور بدهد همان فرمان حق و رضای حق است. و چون برای رسول و اولوا الامر فقط یک «اطیعوا» آمده باید اطاعت اولی الامر نیز عمومی و بدون تخصیص باشد، لازمه این سخن معصوم بودن اولی الامر است و گرنه ممکن است امر بخلاف شرع کنند و مردم مجبور از اطاعت باشند «منکم» دلالت دارد که این اولو الامر از متن جامعه اسلامی برخاسته‌اند مثل:
بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ جمعه/ 2 رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ بقره/ 129 ظهور «اولوا الامر» در سرپرستان و صاحبان امر است نه فقهاء و اهل دین که ابن عباس گفته و نه امر بمعروف کنندگان که بعضی گفته‌اند و نه اهل حل و عقد که صاحب المنار گفته است.
ناگفته نماند: آیه نمی‌گوید اولی الامر چه کسانی هستند ولی دقت در آن روشن می‌کند که اولی الامر باید مثل رسول، معصوم و مصون از خطا باشند، بعقیده شیعه و بنا بر روایات مراد از اولو الامر ائمه معصومین علیهم السّلام هستند، در تفسیر برهان 30 روایت و در تفسیر عیاشی 12 حدیث در این زمینه نقل شده است، آیه شریفه نیز به آن دلالت دارد. [1].
[1] در زمان غیبت، فقهاء در مقام اولی الامر واقع شده‌اند و بنا بر ادله ولایت فقیه، اطاعتشان واجب و فرمانشان واجب الاجر است و اگر حکومتی نصب کنند واجب الاطاعة است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 390
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست