responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 389

آن را حل کنند، آنها که در داوری و قضاوت جز خدا و رسول را انتخاب می‌کنند هر عذری که بیاورند مقبول نیست و در گمراهی هستند و لازم است که موعظه و جهت داده شوند. جامعه توحیدی جامعه‌ای است که در آن دستور خدا و رسول ملاک عمل واقع شود. شأن نزولهایی نقل شده که نقل آنها ضرور نیست، مطلب کاملا روشن است.
58- إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها.
ظهور آیه در امانتهای مالی است ولی مانعی ندارد که شامل امانتهای معنوی نیز باشد مثل اوامر و نواهی خدا که باید به بندگان رسانده شود و مثل مقام امامت که امامی به امامی تفویض می‌کند چنان که از ائمه صلوات اللَّه علیهم نقل شده است [1] راستگویی و امین بودن دو ملاک موحد و انسان نیکو بودن است رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرموده: به زیاد نماز خواندن و زیاد روزه گرفتن و زیاد حج آوردن مردم نگاه نکنید، همچنین به احسان و به صدایشان در (عبادت) شب نگاه نکنید، (بلکه) نگاه کنید براستی گفتار و اداء امانت [2] وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ اگر حکومت و داوری به عدل باشد عدالت اجتماعی بر قرار می‌شود، حق هر صاحب حقی به خودش می‌رسد. اهمیت این سخن بر کسی پوشیده نیست. إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمِیعاً بَصِیراً به نظرم «سمیعا» راجع به ندای طبیعی است یعنی ادای امانت و حکومت به عدل که طبیعت جامعه
[1]
مجمع البیان عن الباقر و الصادق علیهما السلام انها فی کل من أوتمن امانة من الامانات و امانات اللَّه و اوامره و نواهیه و امانات عباده فیما یأتمن بعضهم بعضا من المال.
و
قال الباقر و الصادق علیهما السلام امر اللَّه تعالی کل واحد من الأئمة ان یسلم الامر الی من بعده.
[2]
روضة الواعظین قال صلّی اللَّه علیه و آله لا تنظروا الی کثرة صلوتهم و صومهم و کثرة الحج و المعروف و طنطنتهم باللیل. انظروا الی صدق الحدیث و اداء الامانة.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 389
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست