نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 388
اولی الامر: صاحبان دستور. سرپرستان. خواهیم دید که به امامان علیه السّلام تطبیق میشود. تأویلا: مراد از تأویل در اینجا عاقبت و نتیجه است. تأویل در اصل به معنی برگشت دادن از «اول» به معنی برگشت است. یزعمون: زعم: سخن باطل و دروغ. «یزعمون» یعنی دروغ میگویند (قاموس قرآن). یتحاکموا: تحاکم: محاکمه و مخاصمه را پیش کسی بردن (داوری خواستن). طاغوت: طغیانگر. انسان باشد یا مکتب باطل و یا معبود باطل (نساء/ 51). تعالوا: تعال: بیا. تعالوا: بیائید هر دو اسم فعل میباشند. یصدون: صد و صدود گاهی به معنی اعراض و گاهی به معنی برگرداندن است مراد در این آیه معنای اول است. یحلفون: سوگند یاد میکنند. حلف (بفتح اوّل و کسر آن) به معنی سوگند و سوگند یاد کردن است. توفیق: ایجاد موافقت میان دو چیز یا چیزها. وفق: مطابقت میان دو چیز ... بلیغ: رسا.
شرحها
بدنبال افشاگری درباره یهود و نقل کار شکنی آنها، در این آیات دستور
داده شده که امانتها به صاحبانش داده شود تا جامعه ایمن بوجود آید، قضاوت و
داوری و حل و فصل اختلافات از روی عدالت باشد تا هر صاحب حق بحق خودش
برسد، در کارهای اجتماعی و فردی ملاک عمل و وضع قانون، فرموده خدا و رسول و
جانشینان رسول باشد و در صورت بروز نزاع و اختلاف با دستور خدا و رسول
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 388