responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 388

اولی الامر: صاحبان دستور. سرپرستان. خواهیم دید که به امامان علیه السّلام تطبیق می‌شود.
تأویلا: مراد از تأویل در اینجا عاقبت و نتیجه است. تأویل در اصل به معنی برگشت دادن از «اول» به معنی برگشت است.
یزعمون: زعم: سخن باطل و دروغ. «یزعمون» یعنی دروغ می‌گویند (قاموس قرآن).
یتحاکموا: تحاکم: محاکمه و مخاصمه را پیش کسی بردن (داوری خواستن).
طاغوت: طغیانگر. انسان باشد یا مکتب باطل و یا معبود باطل (نساء/ 51).
تعالوا: تعال: بیا. تعالوا: بیائید هر دو اسم فعل می‌باشند.
یصدون: صد و صدود گاهی به معنی اعراض و گاهی به معنی برگرداندن است مراد در این آیه معنای اول است.
یحلفون: سوگند یاد می‌کنند. حلف (بفتح اوّل و کسر آن) به معنی سوگند و سوگند یاد کردن است.
توفیق: ایجاد موافقت میان دو چیز یا چیزها. وفق: مطابقت میان دو چیز ...
بلیغ: رسا.

شرحها

بدنبال افشاگری درباره یهود و نقل کار شکنی آنها، در این آیات دستور داده شده که امانتها به صاحبانش داده شود تا جامعه ایمن بوجود آید، قضاوت و داوری و حل و فصل اختلافات از روی عدالت باشد تا هر صاحب حق بحق خودش برسد، در کارهای اجتماعی و فردی ملاک عمل و وضع قانون، فرموده خدا و رسول و جانشینان رسول باشد و در صورت بروز نزاع و اختلاف با دستور خدا و رسول

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 388
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست