responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 382

منکوب و ملعون گردیدند ولی آنان که در مسیر انقلاب توحیدی واقع شده و کارهای مثبت انجام داده‌اند بآنها وعده‌های نیکو داده شده است.
51- أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ یَقُولُونَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدی مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا سَبِیلًا.
در مجمع البیان نقل کرده: بعد از جنگ احد، یکی از سرشناسان یهود بنام کعب بن اشرف با هفتاد نفر بمکه رفت و با ابو سفیان ملاقات کرد و عهد بستند که متحدا بر علیه اسلام قیام کرده و بجنگ رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله برخیزند، ابو سفیان بکعب گفت: آیا ما بر حقیم یا محمّد؟ کعب گفت: دین شما از دین محمّد صحیحتر و نجات دهنده‌تر است. آیه شریفه از آن تبانی و گفتگو حکایت دارد.
یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ مفید آن است که یهود هم به طاغوت مثل ابو سفیان و هم به مکتب او اظهار ارادت کرده‌اند، آنان که از روی حسد و غرض خار راه بشریت هستند از این کارها زیاد می‌کنند مکتب باطل را تزویج و حق را لجن مال می‌نمایند. باین گفته سه جواب داده شده اول:
52- أُولئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ مَنْ یَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِیراً.
چون این کار، دانسته و از روی عمد است لذا آنها مطرود و از رحمت و توفیق خدا بی‌بهره می‌باشند، نتیجه لعنت آن است که دیگر راهی و کمکی برای هدایت ندارند، چون هدایت مال کسی است که نمی‌داند و در فکر عناد نیست ولی آنکه می‌داند و نمی‌خواهد تسلیم شود قابل هدایت نیست سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ جواب دوم:
53- أَمْ لَهُمْ نَصِیبٌ مِنَ الْمُلْکِ فَإِذاً لا یُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِیراً.
ملک و حکومت جهان در دست آنهاست که قضاوتشان مورد عمل و خواسته شان در تعیین نبوت و غیره مؤثر باشد و گرنه هیچ چیز به مردم نمی‌دادند، یهود نبوت و مقام را برای خود می‌خواستند چنان که حکمرانان ستمگر نیز چنانند.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 382
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست