نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 382
منکوب و ملعون گردیدند ولی آنان که در مسیر انقلاب توحیدی واقع شده و کارهای مثبت انجام دادهاند بآنها وعدههای نیکو داده شده است. 51-
أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ
یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ یَقُولُونَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا
هؤُلاءِ أَهْدی مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا سَبِیلًا. در مجمع البیان نقل
کرده: بعد از جنگ احد، یکی از سرشناسان یهود بنام کعب بن اشرف با هفتاد نفر
بمکه رفت و با ابو سفیان ملاقات کرد و عهد بستند که متحدا بر علیه اسلام
قیام کرده و بجنگ رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله برخیزند، ابو سفیان بکعب
گفت: آیا ما بر حقیم یا محمّد؟ کعب گفت: دین شما از دین محمّد صحیحتر و
نجات دهندهتر است. آیه شریفه از آن تبانی و گفتگو حکایت دارد. یُؤْمِنُونَ
بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ مفید آن است که یهود هم به طاغوت مثل ابو
سفیان و هم به مکتب او اظهار ارادت کردهاند، آنان که از روی حسد و غرض خار
راه بشریت هستند از این کارها زیاد میکنند مکتب باطل را تزویج و حق را
لجن مال مینمایند. باین گفته سه جواب داده شده اول: 52- أُولئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ مَنْ یَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِیراً. چون
این کار، دانسته و از روی عمد است لذا آنها مطرود و از رحمت و توفیق خدا
بیبهره میباشند، نتیجه لعنت آن است که دیگر راهی و کمکی برای هدایت
ندارند، چون هدایت مال کسی است که نمیداند و در فکر عناد نیست ولی آنکه
میداند و نمیخواهد تسلیم شود قابل هدایت نیست سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ
أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ جواب دوم: 53- أَمْ لَهُمْ نَصِیبٌ مِنَ الْمُلْکِ فَإِذاً لا یُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِیراً. ملک
و حکومت جهان در دست آنهاست که قضاوتشان مورد عمل و خواسته شان در تعیین
نبوت و غیره مؤثر باشد و گرنه هیچ چیز به مردم نمیدادند، یهود نبوت و مقام
را برای خود میخواستند چنان که حکمرانان ستمگر نیز چنانند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 382