responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 383

54- أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً.
این سومین جواب یهود است که مکتب بت پرستان را باسلام ترجیح می‌دادند، مراد از «الناس» رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله یا او و خانواده‌اش است، قهرا این فضیلت بامتش هم می‌رسد یعنی اینها حسد می‌برند بر نبوت و فضیلتی که خدا به پیامبر و خانواده او داده است ولی این جای حسد نیست ما از اول با خاندان ابراهیم چنین کرده‌ایم.
این پیامبر و خاندان او نیز از خاندان ابراهیم هستند. مراد از «ملک عظیم» ظاهرا حکومت ظاهری و معنوی است از قبیل امامت و وجوب اطاعت و حکومت امثال سلیمان و داود و غیره از ائمه اهل بیت علیهم السّلام نقل شده که مراد از «الناس» رسول خدا و خاندان او است. امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: مائیم آن حسد شده‌ها که خدا در کتابش فرموده: أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ ... فرمود: مراد از کتاب نبوت و از حکمت درک و قضاوت و از ملک عظیم مفترض الطاعة بودن است. [1]
55- فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ کَفی بِجَهَنَّمَ سَعِیراً.
«منهم» راجع است بآل ابراهیم، مراد از «به و عنه» کتاب، حکمت و ملک عظیم است. یعنی بعضی از آل ابراهیم باین فضیلت ایمان آورده و اسلام قبول کردند ولی بعضی از آن اعراض نموده و در کفر ماندند مثل اکثر یهود و کفار بنی هاشم. ممکن است «منهم» راجع به عموم مردم باشد. کَفی بِجَهَنَّمَ ...
تهدید است به کسانی که اعراض کرده‌اند یعنی: بس است برای آنها جهنم افروخته.
[1]
مجمع البیان: «قال ابو عبد اللَّه (ع) یا ابا الصباح ... نحن المحسودون الذین قال اللَّه فی کتابه ام یحسدون الناس ... قال و المراد بالکتاب النبوة و بالحکمة الفهم و القضاء و بالملک العظیم افتراض الطاعة.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست