نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 383
54- أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ
اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ
الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً. این سومین جواب یهود است
که مکتب بت پرستان را باسلام ترجیح میدادند، مراد از «الناس» رسول خدا
صلّی اللَّه علیه و آله یا او و خانوادهاش است، قهرا این فضیلت بامتش هم
میرسد یعنی اینها حسد میبرند بر نبوت و فضیلتی که خدا به پیامبر و
خانواده او داده است ولی این جای حسد نیست ما از اول با خاندان ابراهیم
چنین کردهایم. این پیامبر و خاندان او نیز از خاندان ابراهیم هستند.
مراد از «ملک عظیم» ظاهرا حکومت ظاهری و معنوی است از قبیل امامت و وجوب
اطاعت و حکومت امثال سلیمان و داود و غیره از ائمه اهل بیت علیهم السّلام
نقل شده که مراد از «الناس» رسول خدا و خاندان او است. امام صادق علیه
السّلام میفرماید: مائیم آن حسد شدهها که خدا در کتابش فرموده: أَمْ
یَحْسُدُونَ النَّاسَ ... فرمود: مراد از کتاب نبوت و از حکمت درک و قضاوت و
از ملک عظیم مفترض الطاعة بودن است. [1] 55- فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ کَفی بِجَهَنَّمَ سَعِیراً. «منهم»
راجع است بآل ابراهیم، مراد از «به و عنه» کتاب، حکمت و ملک عظیم است.
یعنی بعضی از آل ابراهیم باین فضیلت ایمان آورده و اسلام قبول کردند ولی
بعضی از آن اعراض نموده و در کفر ماندند مثل اکثر یهود و کفار بنی هاشم.
ممکن است «منهم» راجع به عموم مردم باشد. کَفی بِجَهَنَّمَ ... تهدید است به کسانی که اعراض کردهاند یعنی: بس است برای آنها جهنم افروخته.[1] مجمع
البیان: «قال ابو عبد اللَّه (ع) یا ابا الصباح ... نحن المحسودون الذین
قال اللَّه فی کتابه ام یحسدون الناس ... قال و المراد بالکتاب النبوة و
بالحکمة الفهم و القضاء و بالملک العظیم افتراض الطاعة.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 383