نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 381
ملک: (بضم- م) حکومت. اداره امور. نقیر:
خال یا فرو رفتگی کوچکی است در پشت هسته خرما، گویی منقاری بآنجا زدهاند،
(قاموس قرآن) چیز سبک و حقیر را با آن مثل زنند و نیز به معنی تراشه است. صد: صد و صدود گاهی به معنی اعراض و گاهی به معنی منع و برگرداندن آید (رجوع شود بقاموس قرآن) و در این آیه به معنی اعراض است. سعیر: آتش افروخته شده. سعر: افروختن و افروخته شدن آتش. نضجت: نضج به معنی رسیدن میوه و پخته شدن گوشت است. به نظرم مراد از آن بیحس شدن باشد. بدلناهم: تبدیل: عوض گرفتن چیزی در جای چیزی. مطهره: پاک شده. تطهیر: پاک کردن. زنان بهشتی از هر چیز ناخوشایند پاک شدهاند. ظل
ظلیل: ظلّ: سایه. ظلیل: سایهدار. ولی هر گاه ظل ظلیل گویند منظور مبالغه
است مثل لیل الیل و داهیة دهیاء به نظرم مراد از ظلّ عزت و رفاه و آسودگی
است راغب گوید از این چیزها با ظلّ تعبیر میآورند علی هذا ظل ظلیل یعنی
زندگی بسیار لذت بخش.
شرحها
آیات شریفه تعقیب افشاگریها درباره یهود است که ضد انقلاب اسلامی بوده و
بهر وسیلهای متوسل میشدند تا نهضت اسلامی را واژگون کنند. حتی با آنکه
عقیده به خدا داشتند، بت پرستی را بهتر از اسلام معرفی میکردند، بدین جهت
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 381