نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 366
نکتهها
شهادت بر اعمال:
صریح آیات قرآن آن است که عدهای روز قیامت بر اعمال مردم شهادت خواهند
کرد نظیر آیه فوق و مثل: وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ
شَهِیداً نساء/ 159 درباره عیسی علیه السّلام و نیز نحل/ 84 و 89 و قصص/
75، آیا گواهان بر همه اعمال شهادت خواهند داد یا فقط بر اعمال بد؟ ظهور:
وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِینَ کَذَبُوا عَلی رَبِّهِمْ ...
هود/ 18 وَ یَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً ثُمَّ لا یُؤْذَنُ
لِلَّذِینَ کَفَرُوا ... نحل/ 84 آن است که: گواهان فقط بر اعمال بد
شهادت خواهند داد، شاید از بعضی آیات و روایات عموم استفاده شود، این مطلب
به طور مفصّل در قاموس قرآن (شهد) شرح داده شده است. اکنون باید دید علت
بودن گواهان چیست؟ در جایی که خدا گواه است، و اعضاء بدن شهادت میدهند، و
ملائکه نامه عمل را نوشتهاند و زمین و سائر عوامل گواهی خواهند داد چه
حاجت به گواهی پیامبران و ائمه و نظیر آنهاست؟! به نظر نگارنده این برای آن
است که گناهکاران احتمال ظلم و حیف میل در دستگاه خدایی ندهند و بگویند:
نتیجه عمل ما جز این نمیتوانست باشد. و بگویند: من میدانم چنان کاری
کردهام، اعضاء بدنم، زمین و آسمان، فرشتگان حتی پیامبری که رحمة للعالمین
است و امام نیز بر ظلم من گواهی میدهند و نیز بدانند که درباره اهل بهشت
نیز سهل انگاری نشده زیرا همه و حتّی پیامبر، پاکی آنها را تصدیق میکنند و
اللَّه اعلم.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 366